Mange øjenbryn hævede sig i undren, da Facebook i i februar meddelte, at selskabet købte den sociale besked-tjeneste Whatsapp med 50 ansatte for hele 100 milliarder kroner.
Ganske vist gav tjenesten god mening i Facebooks planer, som du kan læse mere om her: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen.
Alligevel virkede beløbet meget højt
.
I nye dokumenter, som Facebook har indleveret til det amerikanske finanstilsyn, fremgår det da også nu, at langt størstedelen af beløbet alene bygger på forventninger til den forretning, som Whatsapp kan udbygges til og dermed slet ikke den reelle værdi på handelstidspunket.
Blot 15 milliarder værd - resten er goodwill
Ifølge dokumenterne vurderede parterne nemlig, at Whatsapp i sig selv var omkring 15 milliarder kroner værd, mens de resterede 85 milliarder kroner blev posteret som 'goodwill.'
Det dækker i opkøbs-situationer typisk over en værdi, der ikke kan henføres til konkrete aktiver eller områder, der i sig selv producerer indtægter til selskabet.
Facebook skriver i dokumenterne til det amerikanske finanstilsyn, at det store beløb til goodwill bygger på de "forventede synergigevinster fra fremtidens vækst samt potentielle kapitaliserings-muligheder og udnyttelsen af strategiske fordele i det mobile økosystem og fra udvidelse af bredden i vores mobile tilbud."
Whatsapps handelsværdi uddybes nærmere i papirerne: Her står der nemlig, at Whatsapps brugere anslåes til at have en værdi på to milliarder dollar, varemærket er knap en halv milliard dollar værd, mens selskabets teknologi er godt en kvart milliard dollar værd.
Til gengæld vurderes 'andre aktiver' at være 21 milliarder dollar værd.
Dundrende underskudsforretning
Whatsapp har altid været en dundrende underskudsforretning og er det stadig.
Selskabet tabte mere end 800 millioner kroner i 2013, efter den samlede omsætning landede på blot 58 millioner kroner.
Til sammenligning omsatte Facebook i 2013 for 46 milliarder kroner - altså omkring 800 gange mere.
Facebook har for tiden øjnene stift rettet mod det mobile marked.
Selskabets netop offentliggjorde kvartalsregnskab viser, at omkring to tredjedele af omsætningen i dag kommer fra annoncer til mobile enheder.
Markant stigning
Det er en markant stigning i forhold til samme kvartal i fjor, hvor knap halvdelen af omsætningen blev hentet på at vise annoncer på de mobile enheder.
Facebook oplyser, at antallet af brugere ligeledes stiger pænt.
I forhold til samme periode i fjor er antallet af brugere, der logger ind mindst én gang om måneden, steget med 14 procent i perioden til nu 1,35 milliarder mennesker.
Læs også:
Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det
Chat-krigen spidser til: Google kan være på vej med ny tjeneste
Den nye it-boble: It-firmaer handles igen til astronomiske priser
Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt
Vi dropper sms'en: Men den har stadig flere trumfer
WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook