Det er ikke enhver forundt at få Microsoft, verdens største softwareselskab, til at sælge sit produkt, fordi giganten ikke selv har mulighed for at udvikle det.
Men det er lykkedes for MW Data i Viborg, som normalt er forhandler af ERP-systemet Axapta fra Microsoft Business Solutions, det tidligere Navision.
Microsoft har købt et modul af Viborg-selskabet, som vil blive integreret i den næste version af Axapta, 4.0, som ventes på markedet til sommer næste år.
- Microsoft siger selv, at selskabet regner med at tjene to år i release-tid ved at vælge vores modul frem for at udvikle selv, fortæller MW Datas stifter og administrerende direktør, Mogens Würgler.
Til store koncerner
Axapta er det system, som Microsoft forsøger at få de store virksomheder til at vælge i konkurrence med ERP-leverandører som SAP og Oracle. Men alle systemer fra det tidligere Navision er kendt for at egne sig særligt godt til små og mellemstore virksomheder. Det kan modulet fra MW Data være med til at ændre på.
Der er tale om software, som efterkommer nogle af de behov, som store koncerner med datterselskaber i mange lande har. Ifølge Mogens Würgler gør softwaren det eksempelvis muligt for en koncern at se, hvilke varer der kan produceres i alle datter- og søsterselskaber i hele verden. Systemet danner automatisk alle transaktioner, hvis der indtastet en ordre, og når den er leveret - eventuelt direkte fra produktionsstedet - bliver systemerne igen opdateret automatisk.
- Det reducerer antallet af manuelle processer fra 12 til tre, siger Mogens Würgler, som tilføjer, at kun Baan og SAP i dag har den type funktioner indbygget.
Har to nye projekter i gang
MW Data havde sidste år en omsætning på omkring 20 millioner kroner. Det nøjagtige beløb vil direktøren ikke ud med. Han har til gengæld intet imod at fortælle, at overskuddet landede på 1,9 millioner kroner.
Mogens Würgler er heller ikke meget for at give et konkret bud på, hvad aftalen med Microsoft kommer til at betyde for hans selskab.
- Det kommer meget an på, hvor mange Axapta-licenser Microsoft sælger. Men jeg regner med, at der bliver solgt for et par hundrede millioner kroner af vores system over en periode på fire år, siger han.
Langt fra alle de penge havner dog i Viborg. De skal deles med Microsoft efter en formel, som parterne holder for sig selv.
Når Axapta 4.0 kommer på gaden, får MW Datas konkurrenter adgang til et modul, som selskabet selv bruger som et salgsargument. Umiddelbart kan det lyde som dødsstødet for en forhandler, men Mogens Würgler forventer, at erfaringerne med at implementere det kan blive ved med at lokke danske kunder i butikkerne.
Salget af softwaren til Microsoft markerer dog et skift i MW Datas forretning. De store indtægter, der venter, kan bruges til at udvikle ny software, og Mogens Würgler har allerede sat de første to projekter i gang.