Knap er blækket tørt på den milliardaftale, som i sidste måned endegyldigt bekræftede, at Lenovo overtager IBM's x86-servere, før de to andre dominerende spillere på markedet, HP og Dell, erklærer sig klar til kamp om kundernes gunst.
I forbindelse med aftalen udtalte chefen for Lenovos globale server-forretning Gerry Smith, at man efter den endelige aftale nu er "klar til angreb".
Fra Lenovo i Danmark lød den samme sang - dog med mere bløde formuleringer - da den danske kanalchef, Peter Juul Jørgensen, i sidste måned sagde til Computerworld, at han glædede sig til at komme i gang med at sælge løs af IBM's og Lenovos egne servere på det danske marked.
Han lagde ikke skjul på, at man på servermarkedet satser på at gentage successen fra pc-området, hvor Lenovo med "hurtig eksekvering og et godt forhold til forhandlerne i it-kanalen" på få år har sat sig endegyldigt på positionen som Danmarks største pc-leverandør.
Så selvom retorikken på det danske it-marked normalt ikke kan stå mål med den mere krigeriske stil i USA, er der ikke tvivl om, at der er lagt i kakkelovnen til et slag om servermarkedet, der kan blive blodigt.
Ryster ikke i bukserne
Hos HP er man som den pt. største serverproducent klar til at tage handsken op.
"Vi ryster ikke i bukserne. Vi har en markedsledende position og har et meget bredt og dygtigt forhandlernetværk i Danmark. Så vi tror bestemt på, at vi kan holde Lenovo bag os," siger HP's serverchef Tina Borgbjerg.
Hun undlader da heller ikke at minde om, at overgangen fra IBM til Lenovo kan få eksistererend eIBM-kunder til at kigge sig omkring efter en alternativ leverandør.
"Vores kunder ved, at vi har en meget stabil road map, som vi står på mål for. Lenovo har allerede i dag deres eget serversortiment, som de nu skal til at integrere med IBM-systemerne. Så ingen tvivl om, at de får udfordringer med at få de forskellige serverfamilier til at spille sammen, og det vil helt naturligt skabe stor usikkerhed hos deres kunder," siger Tina Borgbjerg, som dog understreger, at HP har respekt for alle konkurrenter på markedet, og at Lenovo nok skal finde sin plads i servermarkedet.
"Vi vil naturligvis monitorere, hvad Lenovo kommer til at gøre ude i it-kanalen, men vi tror, at vi har det rigtige setup til at holde vores stærke position," siger hun.
"Lenovo er dygtige"
Også hos en anden stor serverproducent, Dell, regner den danske landechef Adam Vieth med at Lenovos indtog på servermarkedet vil skærpe konkurrencen.
"Der er ingen tvivl om, at Lenovo er dygtige til det, de gør, og vi forventer da også en yderligere tilspidsning af konkurrencen på server-markedet," siger Adam Vieth.
Han mener dog ikke, at Lenovo direkteø kan kopiere sin succes på pc-markedet.
"Der er en forskel fra at sælge pc'er og noteboks til at sælge servere. Det var IBM jo også dygtige til, så vi ser mere Lenovo som en erstatning for IBM på markedet
"Vi ser det som yderligere en konkurrent på markedet, som erstatter IBM. Jeg vil sige, at vi er meget rolige med den strategi, vi har lagt, og jeg tror ikke, at Lenovos opkøb af IBMs serverforretning vil påvirke vores markedsandele væsentligt," siger Adam Vieth.
Læs også:
Først nuppede Lenovo pc-markedet - nu går selskabet efter servermarkedet