Din næste bil kan være udstyret med forlygter, der er programmeret til, at billisterne forude ikke bliver blændet, når de passerer eller bare har dig i bakspejlet.
Hvordan fungerer teknologien?
"At opfange andre biler er den nemmere del: Mazda bruger et kamera og lasere, der allerede er monteret i bilerne for at undgå sammenstød. Nu bliver kameraet og laserne brugt til at spore en modkørende bil op til 400 meter væk og spore baglygterne af en forankørende bil mere en cirka 120 meter forude." siger en repræsentant for Mazda til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Teknologien er dog ikke helt ny. BMW har nemlig allerede lanceret en lignende teknologi på forskellige af selskabets luksus-modeller.
Forskellen fra BMW's teknologi er, at der her er en lille motor, der driver en klap, som så dækker en del af forlygten, når der er brug for det.
Baseret på LED
Mazdas forlygter er delt op i fire "blokke" af LED-lys, som kan slås til og fra.
Når bilens sensorer opfanger en bil, slår computeren automatisk det lys fra, der rammer den modkørendes blik. På den måde vil modkørende ikke blive blændet og har bedre sigtbarhed forude.
Mazda har også prøvet på at udvikle andre ting til at forbedre sikkerheden for chaufføren i bilen.
Der bliver arbejdet på at få udviklet en automatisk forlygtehæver, hvilket betyder, at forlygten vil hæve sig, når bilen opnår en bestemt hastighed.
Derved vil det blive nemmere for chaufføren at se vejen længere fremme.