Der er mange, der snakker om, at it-organisationen og forretningen skal arbejde bedre sammen for at realisere det store potentiale, som digitalisering har i de fleste organisationer.
Ja, ja, det er jo rigtigt nok, men hvordan er det nu, at det helt konkret kan lade sig gøre?
Den nye rapport "IT i praksis" fra Rambøll har analyseret både private virksomheder og offentlige organisationer og giver en række konkrete svar på dette spørgsmål.
1
It-organisation og ledelsen skal have samme opfattelse af, hvad it's rolle er i organisationen. Analysen viser, at de organisationer, hvor it og topledelsen er enigeom, hvorvidt it er strategisk eller operationelt, klarer sig bedst.
2
It-chefen skal have tæt kontakt (det vil sige mødes ofte) med de øvrige ledere. Hos de organisationer, der klarer sig bedst, mødes it-chefen oftere med direktionen, økonomichefen, HR-chefen med flere.
3
It-strategisk planlægning. Sammenligner man de organisationer, der klarer sig bedst, og dem, der klarer sig dårligst, er et af de mest markante områder it-strategisk planlægning. En sådan planlægning giver en tydelig fordel og et forspring, både i det private og i det offentlige.
4
Opret en specifik kontrakthåndterings-funktion. I mange organisationer er det it-ledelsen, der varetager rollen som "contract manager". For mange it-funktioner er dette ikke den optimale løsning, da contract management i mange virksomheder er blevet et komplekst område, som kræver varetagelse af specialister.
5
Tænk på nye digitale forretningsmodeller. Hos de bedste organisationer evner it-ledelsen at levere bidrag til den forretningsmæssige udvikling ved hjælp af digitale teknologier. De tror på, at virksomhedens succes er afhængig af forretningens evne til at udnytte de digitale teknologier.
6
Drop den helt centrale organisering (kontrol) med it. De førende organisationer har en klar bevægelse væk fra central it-organisation til føderale modeller eller helt decentrale modeller til organisering af it.
7
Tag medansvar for de sociale medier - det er ikke kun en opgave for marketingfolkene. Der er en meget klar tendens til, at hos organisationer, der klarer sig godt, er it-funktionen tæt på anskaffelsen og udnyttelsen af løsninger inden for sociale medier.
8
Tænk forretning. Selv om der er it-ledelse, som er meget operationelt fokuseret og it-ledelse, som er meget forretningsorienteret, ser man hos de bedste organisationer en overvægt af de forretningsmæssigt orienterede. Alle er enige om, at i fremtiden vil alle it-ledere skulle være forretningsorienterede.
9
Forstå kunderne. Selv om mange it-organisationer stadig er relativt internt orienterede, er det tydeligt, at fremtiden tilhører de organisationer, hvor it-ledelsen forstår ikke bare forretningen, men også forretningens kunder.
10
Fokuser på forandringsledelse (change management). Kompetencer inden for forandringsledelse er et afgørende kendetegn ved de it-organisationer, der klarer sig godt. Det er den mest afgørende faktor for, om it-projekter bliver succeser eller uden effekt.