Google er begyndt at teste en ny e-mail-tjeneste, hvis største konkurrencefordel er, at brugerne får stillet en gigabyte plads gratis til rådighed.
Omkring 1.000 inviterede brugere skal teste tjenesten Gmail, der er skabt af en Google-udvikler i de 20 procent af arbejdstiden, som selskabet bag søgemaskinen opfordrer ansatte til at bruge på egne projekter.
Ifølge Google vil pladsen gøre det muligt at gemme omkring 500.000 sider e-mails per bruger.
Modsat andre e-mail-tjenester er ideen, at en bruger aldrig skal slette e-mails eller bruge tid på at lede efter gamle beskeder.
Med Gmail har Google også droppet ideen om at placere e-mails i forskellige foldere. I stedet vil søgegiganten bruge sin eksisterende søgeteknologi til at gøre det let for brugere at finde gamle e-mails.
Tjenesten indeholder også en funktion, så svar på e-mails bliver vist i en speciel samtalestruktur, og Google lover samtidig, at tjenesten vil opdage spam-beskeder.
Google planlægger at tjene penge på tjenesten ved at placere reklamer ved siden af e-mails baseret på deres indhold. Det er samme koncept, som Google i dag bruger til at placere annoncer på websider under navnet Adwords.
- Ideen er, at din e-mail kan blive der for evig. Du kan altid indeksere den, altid søge i den og altid finde ting fra fortiden, siger en af Googles chefer til nyhedstjenesten Cnet.
Hvis testen bliver en succes og tjenesten offentlig tilgængelig, vil den komme i skarp konkurrence med eksisterende tjenester som Microsofts Hotmail og Yahoo Mail. De stiller henholdsvis to og fire megabyte plads til rådighed.
Google forventes at gå på børsen senere i år, hvor det anslås, at selskabet kan hente op mod 70 milliarder kroner.