Det skandinaviske luftfartsselskab SAS skal til at udskifte omkring 150 cockpitskærme i selskabets Boeing-fly.
Konkurrenten Norwegian står til at skulle udskifte 258 skærme i sine cockpits.
Udskiftningerne sker som direkte konsekvens af et direktiv, som de amerikanske luftfartsmyndigheder i sidste uge har udsendt.
Direktivet omhandler frygt for, at Phase 3-skærme fra producenten Honeywell i Boeings 737- og 777-fly kan blive forstyrret af WiFi-, mobil- og anden signal-interferens.
Derfor kræves det nu, at Phase 3-skærmene skal udskiftes inden for de næste fem år.
Computerworld har spurgt Trafikstyrelsen i Danmark, hvordan direktivet kommer til at påvirke flyene i vores hjemlige lufthavne. Her lyder svaret, at danske operatører også er berørt af direktivet.
"Men før operatøren har foretaget en inspektion af flyene eller deres udstyrslister, ved man ikke, om der aktuelt er installeret de omtalte Phase 3 Display Units," lyder det fra Trafikstyrelsen.
Inspektionen gået i gang
SAS har gennemgået sine Boeing 737-fly for at finde ud af, hvordan det amerikanske luftfartsdirektiv vil påvirke selskabets Boeing-flåde.
"En umiddelbar vurdering er indtil videre, at 150 skærme skal byttes. Dette skal [...] ske inden for 60 måneder," fortæller SAS' pressechef Trine Kromann-Nielsen.
Også hos flyselskabet Norwegian er man i gang med at gennemgå sine cockpits for Phase 3-skærme, som vil være ulovlige at bruge om fem år.
Her lyder det foreløbige svar på 258 skærme.
Hverken SAS eller Norwegian har på nuværende tidspunkt priser på, hvor meget skærmudskiftningen vil koste.
Falder næppe ned
At de omtalte Phase 3-skærme skulle gå i sort i nærkontakt med WiFI- og mobilsignaler, er der en del delte meninger om, som du kan læse her.
En luftfartsanalytiker påpeger, at når udskiftningen af skærmene skal ske over en årrække på hele fem år, så der er ikke den store risiko for, at flyene ligefrem falder ned fra himlen på rad og række, som følge af WiFi-interferens.
Ikke desto mindre har direktivet betydet, at der skal udskiftes skærme i godt 1.300 amerikanske fly.
"Ud fra de informationer, vi har fået, ser vi intet sikkerhedsproblem med vores skærme og forstyrrelser fra WiFI- og mobile enheder," forklarer pressechef Trine Kromann-Nielsen fra SAS.
"Det er vigtigt at notere, at det angiveligt kun er en operatør, som har oplevet fejlen, og man har ikke kunnet modbevise den. Derfor tager myndighederne, Boeing og Honeywell nu skridtet videre, og det følger SAS naturligvis," runder hun af.
Læs også:
Sådan kommer du hurtigt igennem Københavns Lufthavn med smart it