Mangler du følgere på Twitter eller Instagram? Eller vil du gerne have et hav af likes til dine Facebook-opdateringer eller dine visninger på Youtube?
Det har massevis af firmaer specialiseret sig i at levere til en ganske overskuelig mønt. Du bestiller simpelthen det antal klik eller følgere, du har brug for (eller råd til) via en webtjeneste.
Det billigste vi kan finde er fem dollar, eller lige godt 30 kroner, for 1.000 likes på en Facebook-opdatering. En lille håndsrækning, der måske kan være med til at give din webshop lidt ekstra salg.
Og til en pris, der er mindre end en kop god kaffe og altså ikke vælter læsset.
Der er masser forskellige klik-tilbud at vælge imellem med betaling via kort og pengene-tilbage-garanti.
Mange bliver da også fristet, og der er tale om en ret omfattende økonomi, hvis man ska tro sikkerhedsbloggerne Andrea Stroppa og Carla De Micheli, der anslår, at i 2013 beløb salget af falske Facebook-aktiviteter sig til 200 millioner dollar eller mere end en milliard kroner.
Facebook anslår selv, at cirka 14 millioner af de 1,2 milliarder aktive profiler er falske.
Som at tisse i bukserne
Kan du forstå, at virksomheder bliver fristet til at købe lidt ekstra likes?
"Ja, det kan jeg godt. Mange måler succesen i et community på antallet af brugere. Det er selvfølgelig indholdet i et community, der skal tiltrække folk. Men der er masser af virksomheder, hvor online-managerens succes måles i et tal, selv om det ikke giver mening," siger Anna Brill Jørgensen, der er marketing manager i Komfo, der er en softwarevirksomhed, som udvikler tjenester til social netværk.
I er en virksomhed, der har fokus på at benytte de sociale medier til markedsføring. Bliver i tilbudt ekstra klik?
"Vi har fået tilbud masser af gange. Vi får beskeder fra underlige Facebook-profiler, der lige vil sælge os 10.000 likes."
Åbenlys fejl
Ifølge Trine-Maria Kristensen, der er rådgiver i social medier, kan køb af likes måske nok være en sjov lille fødselsdagsgimmick, men fænomenet ligger langt fra en forretningsmodel, der omhandler kundetilfredshed eller opbygning af troværdighed omkring et brand.
Hvad er problemet egentlig? Det kan vel ikke skade, at man pynter lidt på sit 'cv'.
"Et købt like, er jo ikke et like. Det er et arbejde for de personer, der nu har fået penge for at trykke på et link på din side. Det kan ikke bruges til noget. Det har ingen værdi."
"I øvrigt er det nemt at opdage på danske sider. Hvis dine fans komme fra Asien med navne, der lyser langt væk af ikke at være fra Danmark, så er det åbenlyst, at de kommer fra en klikfarm," siger hun, og fortsætter:
Hun anbefaler, at du ikke bruger pengene på at puste siden kunstigt op, men på at skabe indhold.
"Facebook er heller ikke så glade for at deres side bliver undermineret på denne måde."
Kan en virksomhed, der får et par ekstra klik, komme i klemme for ulovlig markedsføring?
"Det er som sådan ikke ulovligt at pynte på størrelsen af sin virksomhed, men det er jo snyd og ualmindelig dårlig stil. Troværdigheden er nok også det største problem i denne sammenhæng. Hvis det bliver opdaget, så forsvinder de personer, som man gerne vil have fat i. Det giver kun negative tillids-point."
Cirka 80 procent af de likes man kan købe, bliver klikket til landet gennem falske profiler fra Asien, fortæller hun.
Læs også:
Google og Facebook har udset sig ny målgruppe: Dine børn