Artikel top billede

Foto: Uffe Weng/TDC. (Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

Fem skarpe til Carsten Dilling: Derfor bruger TDC milliarder på opkøb i Norge

Koncernchef i TDC Carsten Dilling fortæller her, hvad meningen egentlig er med, at TDC betaler 12,5 milliarder kroner for norske Get.

TDC meddelte mandag morgen, at telekoncernen køber det norske kabel-tv-selskab Get for omkring 12,5 milliarder danske kroner.

Med opkøbet vokser kabel-tv-forretningen i TDC Group fra de nuværende 1,2 millioner husstande til i alt 1,7 millioner husstande.

29 procent af TDC Groups omsætning (2013) kommer fra kabel-forretningen, og nu ventes andelen at vokse.

"Begge lejre jubler"

Computerworld fanger koncernchefen i TDC, Carsten Dilling, på mobilen, da han netop har hilst på medarbejderne hos Get i Norge.

Hvordan tager de det deroppe?

"Der er stor jubel i begge lejre, for der er rigtig meget sund forretningsmæssig logik og fornuft i det, vi gør."

Kan du konkretisere det fornuftige ved det?

"For det første har vi i TDC god forstand på kabel-tv-forretningen. Vi har bygget Nordens største kabel-tv-selskab med YouSee, og det er den vej, vi prøver at ekspandere på ved at styrke vores position yderligere i et skandinavisk billede."

"Her har vi så kunnet lykkedes med oven i købet at få en af Europas allermest veldrevne kabel-tv-virksomheder ind i vores familie."

"Selv om jeg har fulgt YouSee tæt, og vi gør rigtig mange gode ting der, må man bare sige, at Get er en fantastisk vækst-historie. Det har været tocifrede vækst-procenter de seneste 10 år og endnu bedre vækst-procenter på indtjeningen, så de kører også forretningen effektivt."

"Og så har Get-teamet frem for alt simelthen formået, gennem et meget stærkt samarbejde med Cisco, at udvikle en vej ind i ip-verdenen, hvor de laver nogle meget kundeorienterede og brugerorienterede løsninger, der nemt og agilt bliver stillet til rådighed på alle platforme."

"Derfor er der en masse ting i den tekniske tilgang, som vi også vil kunne bruge i YouSee."

Forestiller du dig, at Get skal være et TDC-brand, eller skal det fortsætte med at køre med egne løsninger og eget brand?

"Jeg ser i hvert fald på den mellemlange og måske også den helt lange bane, at Get skal have lov til at nyde godt af det meget stærke brand, man har i Norge."

"Gets omdømme og brand er absolut et af de store aktiver, vi har købt."

Faldende omkostninger til content

Carsten Dilling peger samtidig på, at TDC med både YouSee og Get - og de i alt 1,7 millioner hustande, der er kunder - bliver bedre stillet i forhold til at lande de rette aftaler med content-producenterne.

"Det gør vi af to grunde. For det første er kritisk masse meget afgørende i de forhandlinger."

"Punkt to: Vi må også bare tage hatten af for den måde, som Get-teamet har kørt det på. Get har rent faktisk formået at have en faldende content-omkostning per abonnent, og det har vi absolut ikke kunnet præstere i YouSee, så også der ligger der noget know-how og noget potentiel synergi."

Bliver Get købt med henblik på, at I skal beholde det, eller er det med henblik på et videresalg?

"Nej, nej. Det her er et super-strategisk og meget langsigtet mål. Vi ser i TDC-forretningen på koncernens samlede forretning, og tv fylder mere og er mere og mere afgørende for kundernes valg også af kommunikationsløsninger."

"Vi ser også meget store synergimuligheder mod vores erhvervsforretning i Norge - alt fra infrastruktur-synergier til bedre dækning specielt på last mile-access, og så er der frem for alt krydssalgs-muligheder."

"Det er et super-strategisk træk fra TDC's side, og det er langsigtet."

Flere opkøb på vej?

Varsler det her opkøb så en ny tid for TDC, hvor I skal ud og kigge på flere opkøbsmuligheder?

"Det ville vi da meget gerne, men lige nu er det her en passende mundfuld, og den skal vi have det maksimale ud af."

"Vi skal absolut prøve at koncentrere os om at få Get kørt ordentligt på plads, og det er det, der står øverst på prioriteringslisten," siger Carsten Dilling. 

Læs også:

TDC i kæmpe-investering: Lægger 12,5 milliarder for norsk selskab

Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere