Sidste uges mest omtalte produktlancering, Apple Watch, har fået blandede modtagelser.
Det lille computer-ur ser lækkert ud og har masser af smarte funktioner.
Men for det første rammer det først markedet i 2015, og for det andet er der mange, der tvivler på, at det vil kunne løfte selskabet Apple til nye højder, som det skete med både iPhone og iPad.
Forrester-analyker George Colony skriver, at Apple Watch er et smukt ur - men et niche-produkt.
"Jeg estimerer, at kun 10 procent af de 250 millioner iPhone-brugere på verdensplan vil købe Apple Watch," vurderer han.
Det vil give Apple en Watch-omsætning på 8 til 12 milliarder dollar for Apple, og selv om det immervæk også er en slat penge, skal det sættes i forhold til den kolossale forretning, Apple-koncernen er i dag.
"... ikke ringe, men næppe det "gennembrud" eller "nye kapitel", som man hævder fra Cupertino-scenen," skriver George Colony.
Derfor er det kun et niche-produkt
Han argumenterer for sine vurderinger i et indlæg, som du kan læse i fuld længde her. Budskaberne er kort fortalt:
- For mange føles det unødvendigt at skulle bære rundt på to enheder. I det tilfælde vil man holde fast i iPhonen og ikke investere i et Apple Watch.
- Et ur er et meget kulturelt og følelsesmæssigt valg, og det handler om mode og om at sende signaler. Kan et smartwatch det, selv når der findes forskellige remme til, som det er tilfældet med Apple Watch?
- Mange mennesker bryder sig stadig ikke om at bære elektronik direkte på kroppen af frygt for blandt andet radiosignaler.
- Prisen er relativ høj.
George Colony fra Forrester når derfor frem til denne konklusion:
"Apple Watch? Som Samsung og Sony allerede har vist på markedet, vil uret appellere til et begrænset Apple-segment, men ikke til størstedelen af kunderne."
Læs også:
Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?
Så kom Apple Watch: Her er overblikket over alle de nyeste smartwatches