Sidste uge lancerede Microsoft igen to nye smartphones: Lumia 730/735 og Lumia 830, som du kan læse vores første indtryk af her. Det bringer it-giganten op på 6 nye mobiler, hvoraf flere fås i forskellige LTE og dual-sim udgaver, alene i år.
Det er ikke tilfældigt, at Microsoft selv står for udrulningen af så mange telefoner med sit eget styresystem.
Microsoft forventer ikke hjælp fra de øvrige producenter til at introducere Windows Phones, i samme stil som alle leverer Android-telefoner. Det fortæller Microsofts europæiske salgschef, Florian Seichert.
"Vi er selv nødt til at udvikle markedet. Vi er meget glade for, at HTC med sin M8 også har taget Windows styresystemet til sig, men det er op til os selv at udvikle og fylde markedet," siger Floria Seiche, Microsofts europæiske salgschef.
Portfolie, innovation og økosystem
Lanceringen af de nyeste telefoner i 700 og 800-serien kommer, kun få måneder efter at Microsoft fremviste sit flagskib Lumia 930.
Med disse tilføjelser håber Microsoft at kunne fylde markedet med telefoner til både den store, mellemstore og den helt lille pung.
"Vores mantra for at udvikle vores forretning er: En bredere portefølje, større innovation og at overbevise folk om, at vores økosystem mellem telefoner, computere, tablets og Xbox er så godt, som vi også selv siger," siger Floria Seiche.
"Men vi er også klar over, at vores produktlinje i høj grad bliver anset som erhvervsprodukter og derfor arbejder vi ud fra en mobile first - cloud first verden, som kan forene familie og arbejde," understreger salgschefen.
Apps er stadig en øm tå
Det er efterhånden ikke nyt, at Microsoft har en udfordring på app-siden. Det mener Florian Seiche dog ikke er et problem, så længe hardwaredelen er i orden.
"Vi tror med stor sikkerhed, at universelle apps, som fungerer både mellem telefon, tablet og computer, vil hjælpe på en endnu større interesse for platformen. Men først og fremmest presser vi på på hardwaredelen, "siger Florian Seichert.
Dermed ikke sagt, at Microsoft ikke arbejder på app-delen.
Chris Weber, CVP Mobile Device Sales, Microsoft, pointerede netop under præsentationen, at forventninger ikke matcher realiteten:
"Windows Market udvides med mere end 500 apps hver uge, og det er inklusive topbrand-apps som fitbit og Adobe Photoshop," siger Chris Weber.
Microsoft prøver altså at flytte sig fra det dogme, at der ikke findes apps på deres platform, men realiteten er desværre ud fra et dansk synspunkt, at mange nye apps, som iOS og Android får, først kommer meget senere og i en skrabet udgave til Windows Market.
Eksempelvis findes Instagram stadig kun i en Beta til Windows Phone, til trods for, at den har været tilgængelig i over et år og først sidste uge blev Spotify opdateret, til at understøtte gratis brugere.
Læs også:
Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS