Artikel top billede

Næste generation af BI-løsninger bliver som at stirre direkte ind i fremtiden

Top 100 2014 Business intelligence-løsningerne er i rivende udvikling. To af de helt store business intelligence-trends vil kunne besvare spørgsmål, som vi ikke engang har stillet endnu. Vinderen af BI-specialprisen Itera peger på audience analytics som vigtigt lige nu.

Business intelligence (BI) handler, som navnet angiver, om intelligent forretningsindsigt.

Indtil nu har størstedelen af BI-løsningerne været på årsregnskab- og kassebon-niveauer, hvor it-afdelingen eller marketing med en masse opsamlede data kan give virksomhedens ledelse en nogenlunde letforståelig indsigt i, hvordan forretningen kører lige nu og her.

Men med stærkt øget computerkraft og især indsamling af data som aldrig før peger flere BI-folk på, at BI som selvstændig it-disciplin bevæger sig kraftigt mod big data-teknologien og mod en høj grad af forudsigelighed.

"Det, der virkelig kommer til at skille fårene fra bukkene, er advanced analytics, hvor vi finder uforudsigelige mønstre i ustrukturerede datasæt," forklarer Michael Borges fra Deloitte, hvor han sidder, efter at revisionshuset i foråret købte BI-konsulenthuset Platon.

De store datasæt

Han peger på, at traditionel BI er på retræte, mens kunderne i stigende grad efterspørger big data analytics (eller bare 'big data') og predictive modelling. 

Michael Borges forklarer, at big data-begrebet er en paraplybetegnelse for en række avancerede analysemuligheder til at finde mønstre i store datamængder, mens predictive modelling er eksempler i form af visualisering og simulering.   

Et selskab som vindemøllefabrikanten Vestas bruger i høj grad begge disse BI-værktøjer.

Det sker eksempelvis, når selskabet skal vælge placeringen af en vindmøllepark baseret på 15 års detaljerede vejrudsigter fra hele verden - for det er både 'big' og en tilstræbt 'forudsigelighed' omkring, hvordan vinden blæser i de næste mange år.

"Lidt poppet forklaret kan man ved hjælp af indlæsningen af mange, mange datakilder som weblogs, kundespørgeskemaer, sociale medier og det konkrete salg af et produkt finde svar på spørgsmål, som man ikke engang har stillet endnu," lyder det fra Michael Borges.

Han tolker, at den store BI-konsolidering for omkring syv års tid siden har betydet flere ting for BI-markedet:

Dels er BI-værktøjerne blevet en stadig mere integreret del af de traditionelle software-suiter, dels har konsolideringen paradoksalt nok åbnet for, at nye spillere som Tableau, Qlik og så sandelig også danske Targit kan komme ind med deres grafiske og brugervenlige løsninger.

"Traditionelt har de store spilleres løsninger ikke været særligt brugervenlige, men de nye aktører har brugt de store virksomheders integrationstid meget fornuftigt. De store skulle jo integrere frem for at innovere, og det har altså kostet både gode folk og en masse nye konkurrenter," vurderer Michael Borges.

Bevæger sig mod big data

En anden af de nyere spillere på BI-markedet er dansk-nordiske Itera, som er årets specialprisvinder af Computerworlds Top 100-konkurrence inden for netop business intelligence.

Selskabet er tilbage ved årtusindskiftet skabt som en sammensmeltning af mange mindre it-nicheselskaber, der i dag opererer under det fælles Itera-flag i Norge, Danmark, Sverige, Ukraine og Slovakiet.

"Vi har redefineret os selv som et kommunikations- og teknologiselskab, der går efter større selskaber, da vi har kræfterne til at skalere kraftigt op på mandskabssiden," forklarer Iteras direktør for salg og udvikling, Henrik Sølver.

Mere konkret oplyser Henrik Sølver, at med en større udviklingsafdeling i Østeuropa er Itera nu rustet til at gå fra it-projekter med omkring 200 mandetimer og til større sager med op til 10.000 mandetimer eller mere.

Og selv om BI-opgaver kan være svært at skille fra resten af udviklingsprocessen, vurderer salgsdirektøren, at op mod halvdelen af tiden hos Itera i Danmark bliver brugt på BI-relaterede opgaver for virksomheder i blandt andet detailhandlen og i den finansielle sektor.

"Med partnere som IBM og Microsoft kan vi nu begynde at kigge på big data analytics med ustrukturerede data, og det bliver stort," vurderer Henrik Sølver.

Glem salget i varmen

Han nikker samtidig genkendende til flere af de trends, som Michael Borges også oplyser om.

"Nu snakker kunderne en del om audience analytics - altså, hvem læser om (og diskuterer) en virksomhed på Facebook og den slags steder," fortæller Henrik Sølver.

Også evnen til at forudsige salg på historiske data er noget, som Iteras kunder benytter i stor stil - blandt andre en af de største detailkæder i Norden.

Her har man eksempelvis kunnet registrere et lavere salg af udvalgte varer, når det bliver varmt. Den viden er baseret på kassebonner, vejrudsigter og butikkernes fysiske placeringer. 

At salget går ned skyldes simpelthen det faktum, at detailkædens butikker oftest ligger i byområder, mens danskerne søger ud mod skov og strand, når det bliver mere end 22 grader.

"Så kan man jo sammensætte sine salgskampagner på baggrund af ustrukturerede datasæt, som vi begynder at se mønstre i, hvis vi ved, hvad vi kigger efter," lyder fra Iteras salgs- og udviklingsdirektør.

Derudover fortæller Henrik Sølver, at Itera også har fået big data-as-a-service på hylderne - altså BI-produkter i skyen.

"Data koster ikke længere det helt store at opbevare, og derfor giver det rigtig god mening, hvis man ikke hele tiden skal have udarbejdet analyser," forklarer Henrik Sølver om cloud-løsningen, der kører på IBM-servere.

Han tilføjer, at generelt er 'as-a-service-løsninger' med til at nedbryde dyre indgangsbarrierer i form af tid, penge og teknologividen til blandt andet at prøve BI og dataanalyse i skyen.

Microsoft: Cloud vil ændre den måde alle arbejder på - også i Microsoft

BI som du aldrig har prøvet det før: Her er de nye løsninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere