Disciplinen it-leverandørstyring er under voldsom udvikling i disse år. Det er ikke længere nok, at leverandøren bare leverer en standardydelse - for der skal både leveres værdi og innovation til kundernes forretninger.
Det skriver Gartner om fremtidens leverandørstyring på it-området.
Analysefirmaet forklarer, at eksempelvis cloud-løsninger måske nok kan levere en masse værdi til kunderne, men også kan medføre øgede risici.
Det betyder, at man skal gøre op med den traditionelle måde at lave leverandørstyring på.
"Leverandørstyrings-programmer, der udelukkende fokuserer på omkostnings-optimeringer og service-level agreements vil formentlig fejle med at udnytte nogle af de bedste muligheder, der er i at arbejde med leverandører," skriver Gartner.
Dansk CIO stiller krav til cloud-leverandører
En lignende pointe havde CIO Thomas Okke Frahm fra Chr. Hansen, da han holdt et indlæg på Computerworld-konferencen Cloud Masterclass.
Han fortalte, at han som udgangspunkt ikke kan bruge en it-leverandør til ret meget, hvis leverandøren ikke er villig til at sætte sig ind i Chr. Hansens forretning og den it-strategi, leverandørens løsning skal hænge sammen med.
Det er interessant, at det for Chr. Hansens vedkommende også gælder cloud-levererandørerne, der jo ellers typisk arbejdet med standardløsninger for at kunne opnå stordriftsfordele.
Hos Chr. Hansens består cloud-ydelserne af Microsofts Azure og Office 365, Salesforce.com og ServiceNow.
Og hverken disse leverandører eller kommende skal regne med "bare" at kunne levere en standardydelse til Chr. Hansen uden at være villig til at indgå i en nærmere dialog om de strategiske behov i virksomheden.
"Hos Chr. Hansen forventer jeg, at cloud-leverandørerne bidrager aktivt til at udføre og levere i forhold til it-strategien," lød det blandt andet fra Thomas Okke Frahm på Cloud Masterclass.
"Cloud-leverandørerne kan kun udnytte deres tilbud fuldt ud, hvis de er klar til at have forskellige forretningsmodeller," lød en af pointerne i CIO'ens præsentation blandt andet.
Den børsnoterede virksomhed, der fremstiller ingredienser til fødevareproduktion og til medicinalindustrien, har med 2.450 ansatte i over 30 lande naturligvis også en del muskler at spille med over for leverandørerne, men pointerne giver mening i alle typer af organisationer.
Thomas Okke Frahm fremhævede i sit indlæg en række ting, der er nødvendige, hvis man skal have en effektiv it-organisation.
Herunder var styring af leverandør-forhold og at sikre overensstemmelse med it-strategien et af punkterne.
Det handler grundlæggende om at skabe "ægte partnerskaber" - og det gælder også i forhold til cloud-leverandørerne.
Sådan kan du få en bedre leverandør-styring
Der er flere forskellige måder, du kan arbejde mere strategisk med dine leverandører på.
Konkret kan man eksempelvis kræve af leverandøren, at denne løser en mindre, afgrænset opgave først, og at der skal leveres konkrete forslag til værdiskabelse, så man på den måde har mulighed for at se hinanden an og mærke, om kompetencerne og kemien er til stede - før der indgås en større kontrakt.
Gartner fremhæver også fire grundlæggende dimensioner i moderne leverandørstyring, man bør fokusere på som CIO og it-organsation.
- Governance
- Mennesker og organisationer
- Processer og værktøjer
- Analyser og tendenser
Det dækker blandt andet over, at der skal være en klar rolle- og ansvarsfordeling, at man skal have de rette kompetencer til at kunne arbejde med nye typer af leverandør, og at man skal have en form for ‘vendor intellicence.'
Med det sidste menes, at man baseret på data-analyser hele tiden ved, hvordan leverandøren og dennes ydelser fungerer for forretningen.
Brug meget gerne debatten herunder til at fortælle om dine egne erfaringer med at få det optimale ud af et kunde/leverandør-samarbejde.