X-Com: Enemy Unknown
Spiludviklerne fra Firaxis Games beviste med X-Com: Enemy Unknown, at hele det turbaserede spildesign slet ikke har udlevet sin rolle i forhold til de mere stressende realtime-designs.
Så når rumvæsner i en nær fremtid invaderer Jorden, skal de selvfølgelig bekæmpes træk for træk. Udgangspunktet er det klassiske X-Com fra 1994, men alt i spillet er poleret og trimmet til nutidens forventninger, når X-Com soldaterne skal sendes i kamp, mens forskerne på basen forsker i ny teknologi.
Mens spillet fungerede fantastisk på pc og konsol, er den berøringsfølsomme skærm som skabt til turbaseret strategi. Der er barberet detaljer af grafikken på den mobile udgave af spillet, og der er ikke nogen multiplayer-funktion - men kernen af spillet er fortsat et af de bedste strategispil i årevis.
Grand Theft Auto: Vice City
Der var engang, da lækkert hår, habitter i pink pastel og sportsvognens bilradio tunet til Laura Branigans seneste (og eneste) hit Self Control fyldte hele verdenen. En verden hvor argumenterne blev slået fast med en uzi, og salget af kokain finansierede en overdådig livsstil.
Grand Theft Auto: Vice City er til dato det stilmæssigt mest gennemførte spil i serien - og det er det også på tablet, hvor det spiller som en hyldest til alting 80'er.
Du er placeret i rollen som Tommy Vercetti (som skuespilleren Ray Liotta leverer stemmen til), nyankommet til Vice City med kurs mod byens kriminelle top i en historie der referer ikke så lidt til både filmen Scarface og tv-serien Miami Vice. Styringen på tablet er ikke helt problemfri, og der skal investeres lidt tid i at tilpasse den til eget behov.
The Secret of Monkey Island
Når et spil som Monkey Island efter knap 25 år stadig er værd at bruge tid på, er det, fordi det både er sjovt og intelligent lavet. Historien om Guybrush Threepwood, der drømmer om at blive pirat, og samtidig både finder kærligheden og en ærkefjende i den udøde pirat Kaptajn Le Chuck, er i sig selv tiltalende - og så er den samtidig fyldt med tåbeligt sjove og inspirerede ideer.
Spillets to primære bagmænd Ron Gilbert og Tim Schafer har hver især nærmest legendarisk status blandt såvel spilfans som udviklere, og spillets noget nær obligatorisk at have spillet.
Konverteringen til iOS kunne have været bedre, og brugerfladen er tider ikke så intuitiv som den burde. Men spillet fejler ikke noget.
Bastion
En katastrofal begivenhed har forvandlet verden til en tilsyneladende uendelig række af flyvende, fragmenterede landmasser, som du i rollen som The Kid skal begive dig ud i på vejen mod Bastion - stedet hvor de overlevende skal samles i tilfælde af netop en katastrofe.
Bastion er et actionrollespil leveret i en isometrisk synsvinkel, og beriget med en helt særegen visuel stil hvor de akvarellignende omgivelser samler sig for fødderne af The Kid, som du bevæger dig omkring i spilverdenen.
Den berøringsfølsomme skærm er som skabt til Bastion, og så er det et spil der bør nydes med hovedtelefoner på, da det velkomponerede soundtracket alene er spillets pris rigeligt værd.
Star Wars: Knight of the old Republic
I en galakse langt, langt borte længe før Darth Vader besværet trak vejret gennem sin modekatastrofe af en hjelm - faktisk omkring 3.000 år før - blev der svunget mangt et lyssværd mens Jedi-riddere og Sith-tilhængere kæmpede om magten. Det er i denne fjerne, men alligevel meget genkendelige Star Wars-verden, at spilleren vågner op med en ødelagt hukommelse, og skal tage kampen op mod den grumme Sith-fyrste Darth Malak.
Spillets manuskript er elegant skrevet, og du tvinges konstant til at vælge side mellem Kraftens lyse og mørke side - du har virkelig mulighed for at være både spejderdreng og gennemført badass. Det er klassisk rollespil med et kampsystem og brugerflade, som virkelig egner sig til den berøringsfølsomme skærm.