Det er ikke kun i København, at der er "fashion-week" i denne tid.
Det er der tilsyneladende også i Apples hovedkvarter i Cupertino, Californien, hvor Apple gennem den seneste tid har ansat en række topfolk fra modebranchen.
Onsdag kunne Apple-bloggen 9to5mac løfte sløret for Apples seneste markante tilgang, Catherine Monier. Hun har indtil nu været europæisk chef for det franske modehus Yves Saint Laurent, hvor hun blandt andet har haft ansvaret for modehusets detail-butikker.
Hos Apple kommer Monier til at arbejde under sin tidligere chef, Paul Deneve, som Apple sidste år hentede fra en position som administrerende direktør for Yves Saint Laurent. Hos Apple står han ifølge 9to5mac i spidsen for et team, der skal gøre Apples butikker bedre rustede til at sælge kropsbårne og mere mode-inspirerede gadgets.
Nyheden om at Apple har ansat Catherine Monier kommer, blot få dage efter at Apple hentede Musa Tariq, der har en fortid som ansvarlig for social media-indsatsen hos store brands som Burberry og Nike. Apple har i forvejen designermærket Burberrys tidligere administrerende direktør, Angela Ahrendts, ansat. Hun tiltrådte tidligere på året som øverste chef for Apples verdensomspændende kæde af butikker.
Tidligere på sommeren headhuntede Apple desuden den schweiziske producent af luksus-ure Tag Heuers salgsdirektør og detailchef, Patrick Pruniaux. Ifølge 9to5mac var Patrick Pruniaux en nøglefigur i Tag Heuers organisation.
Giver næring til ur-rygter
Der er oplagt, at Apples ansættelse af Pruniaux og de øvrige topfolk med erfaring fra modebranchen skal ses i relation til de vedholdende rygter om, at Apple er på trapperne med et såkaldt smartwatch.
Et ur der, hvis vi skal tro rygterne, bliver en kombination af på den ene side et fitnessarmbånd i stil med Fitbit eller Jawbone UP og på den anden side et smartwatch i stil med et Pebble eller et Samsung Galaxy Gear.
Men et kommende smartwatch fra Apple vil ikke blot skulle konkurrere med eksisterende elektronikprodukter.
Det vil i høj grad også skulle kæmpe med ure- og smykkeproducenter om pladsen på kundernes håndled, hvor folk ofte har ure og smykker, der bærer på både affektionsværdi og en helt håndgribelig værdi på ofte mange tusinde kroner. Her kan folk fra modebranchen formodentligt kunne bidrage med værdifuld erfaring om salg, marketing og distribution af denne type produkter.
Ud over ny-ansættelse af folk med erfaring fra modebranchen har folk Apple gennem det seneste år ligeledes hyret en lang række eksperter i sundheds- og sensorteknologi. Eksperter der formodentligt kommer til at spille en rolle i forbindelse med udviklingen af en række nye sundhedsfunktioner i det nye styresystem i iOS 8 og muligvis også i et eventuelt kommende iWatch.
Læs også: