Konkurrencen på BI-markedet får endnu en tand, når det 13 år gamle BI-konsulent- og softwarehus Solitwork bringer sin nye strategi i spil. Sidste år endte resultatet af den primære drift på lige godt 7 millioner. Det var 2,5 millioner mindre end året før, men nu skal kurven vende den anden vej.
En ny vækstplan skal resultere i en vækst på 35 procent over de næste to år. Som en del af strategien har virksomhedens kontor i København fået en central rolle.
"Vi har ansat Mikkel Sikker Jensen som ny leder af vore københavnsafdeling, men der er plads til 10-12 mand, så efter sommerferien skal vi i gang med en rekrutteringsproces," siger Karina Boldsen, der selv er relativ ny i jobbet som kommerciel direktør.
Virksomheden opgiver ikke omsætning i regnskaberne, men Karina Boldsen siger, at omsætningen de seneste tre-fire år har ligget i niveauet 25-27 millioner.
Den nye strategi omfatter også en udvidelse af ledelseslaget, som skal bidrage til at føre strategien ud i livet.
Teknologien skubber på markedet
Karina Boldsen peger på to elementer, som har afgørende indflydelse på vækstplanens virkeliggørelse.
Først og fremmest har teknologien gjort det muligt for selv meget komplekse virksomheder at opnå transparens i analysegrundlaget og at få informationer om performance helt op på koncernniveau i realtid.
"Det er en virkelig drivkraft på markedet, for det giver virksomheder en enorm konkurrencefordel. Den danske tøjkoncern DK Company, som har 127 datterselskaber, har med vores løsning overblik over hele forretningen i næsten-realtid," fortæller Karina Boldsen.
Desuden har Solitwork satset på at have både medarbejdere med meget dyb forretningsforståelse og medarbejdere med udviklerkompetencer på højeste niveau.
"Vores forretningsforståelse er en kernekompetence og afgørende for, om vi kan håndtere de komplekse organisationer. Vi rekrutterer typisk dataloger, økonomer eller cand.merc.aud'er, og vi har indledt et samarbejde med Aarhus Universitet for at sikre vores pipeline på medarbejdersiden", siger Karina Boldsen.
Virksomheden, som er Microsoft BI-guldpartner, sælger og implementerer både egenudviklede løsninger og for eksempel Dynamic AI fra danske Cintac. Kunderne er typisk større virksomheder og omfatter blandt andre TDC, BankInvest, Xergi og altså DK Company.
Læs også:
Vild vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt
BI som du aldrig har prøvet det før: Her er de nye løsninger