KMD's nye topchef, Eva Berneke, er i fuld gang med at trimme det store it-selskab, så det er rustet til fremtidens udfordringer.
Der skal trykkes på speederen, mener hun. Og KMD skal sætte nye offensiver ind på ikke mindst tre nye forretningsområder.
Den forventede vækst på disse tre nye områder skal kompensere for, at KMD's klassiske forretningsområde er blevet 'konkurrenceudsat' - det vil sige, at konkurrenter er kommet ind på markedet, så KMD er tvunget til at sænke priserne.
Det kan du læse mere om her: Her er KMD-bossens plan: Sådan skal KMD trimmes til fremtiden.
Efter fire måneder har Eva Berneke været godt rundt i KMD-organisationen.
Computerworld har bedt hende udpege de fire største svagheder i det KMD, som hun har overtaget ledelsen af.
Her kommer hendes vurdering.
Ikke god nok til at udtrykke fordele ved KMD
KMD er herhjemme en stor spiller med sine omkring 3.000 ansatte. Men i det store billede er selskabet ikke ligefrem nogen kæmpe.
Herhjemme finder vi blandt rivalerne store internationale konkurrenter som IBM, CSC og de indiske it-giganter, der har et meget stort, globalt miljø at trække på.
"Når vi er oppe mod disse store, globale konkurrenter, skal vi blive bedre til at udtrykke, hvad fordelene er ved at gå med KMD. Vi kan jo ikke stå som Lars Mikkelgaard-Jensen [administrerende direktør i IBM Danmark, red.] og flekse en eller anden stor international muskel og pege på, at vi har 3.700 mennesker, der kun udvikler inden for det her bestemte område," siger Eva Berneke.
Til gengæld har KMD en nærhed til markedet, som de øvrige spillere ikke kan matche, mener hun.
"Vi skal blive bedre til at vise, hvad vi kan med vores nærhed til markedet, vores tætte forståelse af dansk offentlig forvaltning og vores forståelse for, hvad lige præcis du som kunde har behov for," siger Eva Berneke.
Skal blive skarpere til kunde-håndtering
Ikke god nok til at sætte kunden i centrum
I det billede er kunderne afgørende. Og det er et område, hvor KMD ikke er skarp nok, mener den nye direktør.
Hun kalder det for 'kunde-centriskhed."
Selv om det er nogle år siden, at kommunerne slap deres historiske ejerskab af KMD, opfatter mange fortsat KMD som et lidt gråt kommunalt selskab.
"Folk har nok lidt en opfattelse af KMD som sådan et gammelt-kommunalt selskab, hvor det der med at være kunde-centrisk ikke nødvendigvis er noget, som forventes. Det er en rejse, som KMD ikke er færdig med. Vi skal blive meget mere kunde-centriske," siger hun.
Hun peger på, at KMD skal arbejde systematisk på, at kunden 'bare skal være tilfreds med alle de ting, som vi leverer.'
"Vi skal forstå, hvad der driver kunde-tilfredshed," siger hun.
Ifølge Eva Berneke er kunderne typisk allermest tilfredse lige efter et veloverstået fejlforløb, hvor leverandøren har håndteret fejl og mangler hurtigt, professionelt og effektivt.
"Fejlfrie it-systemer findes ikke, og der er altid noget, der kører i hegnet. Jeg tror, at man kan løfte kundetilfredsheden og tilliden, hvis man på en langt bedre måde kan tage ansvaret for hurtigt og proaktivt at få gjort noget ved det," siger hun.
I den 'kunde-centriske' tilgang indgår også, at Eva Berneke vil have at vide, hvem der er KMD's fem mest utilfredse kunder. Og de fem, der har givet udtryk for det største fald i tilfredsheden.
"Og så skal vi have en dialog om det. Er vores regninger for uforståelige? Er vores produkter ikke blevet implementeret ordentligt? Har vi været for langsomme til at få løst problemerne? Har vi skiftet ud i projekt-teamet for mange gange? Og så skal vi have fundet ud af, hvordan vi konkret løser det hos den enkelte kunde. Det er noget, der driver loyaliteten på sigt."
Hun mener, at det er et område, hvor KMD kan blive bedre.
"Her kan vi godt få en lidt højere puls," siger hun.
For spredt organisation - og kapitalfonds-problemet
For spredt fægtning
Eva Berneke har allerede ændret en del i KMD's organisation.
Ideen er at samle musklerne, som hun siger.
"KMD har nok været for opdelt i lidt for mange siloer. Det kan have sine fordele, fordi du har udviklingen tæt på produktløsningerne. Men skal vi styrke noget, skal vi samle vores udviklingsmuskel, ligesom vi har samlet vores driftsmuskel, hvor vi har ét center," siger hun.
KMD ligger inde med et af Danmarks største udviklings-centre.
"Og det skal vi vise, at vi har. Når der er store genudbud, kan vi prioritere på tværs i markedet i stedet for, at mange forskellige sidder med hver deres lille butik."
Råt profit-ry
KMD har siden 2008 været ejet af kapitalfonde. Først var det EQT og ATP, der i 2012 solgte selskabet til kapitalfonden Advent International.
Ifølge Eva Berneke har overgangen fra at være kommunalt ejet til at være ejet af kapitalfonde været med til at give KMD et ry for kun at være på profit-jagt, koste hvad det vil.
"Hele rejsen mod at blive hardcore-private equity-ejet fra at have været offentligt ejet har i nogle tilfælde hos både vores kunder og andre steder givet et....jeg vil ikke sige tillidsbrud, men i hvert fald sådan 'hvad skete-der-lige-her'," siger Eva Berneke.
Her handler det ifølge hende om at få grundlagt en opfattelse af, at det ikke er kapitalfondene, der driver KMD.
"Alle virksomheder har jo ejere, og vi skal også sørge for at tjene nogle penge og levere de planer og budgetter, som de beder os om. Men det er ikke nødvendigvis dårligt, at de er tæt på, fordi det gør, at vi hurtigt kan få gjort noget ved tingene. Det er en fordel for kunderne."
"Vi har jo nogle professionelle ejere, som er ret interesserede i tech-verdenen, men som faktisk ikke lever op til det der billede af onde kapital-fonde, som nogen - måske især inden for det offentlige - har af, at kapitalfonde er noget djævelskab. Vi har en superprofessionel bestyrelse, som jeg tror, at mange danske virksomheder ville ønske, at de havde."
Eva Berneke kom til KMD fra en stilling som koncerndirektør i TDC, som i en årrække var ejet af fem kapitalfonde.
Her var diskussionen den samme, fortæller hun.
"Folk kunne bekymret spørge, om vi i TDC fik lov til at investere i udvikling, mens vi væltede milliarder ud i capex [capital expenditure - udtryk for fremtidsrettede anlægsinvesteringer, red.] og lige havde investeret tre en halv milliarder kroner i udvikling."
Læs også: Her er KMD-bossens plan: Sådan skal KMD trimmes til fremtiden