ComputerViews: Selv om Oracle i en årrække har været blandt de it-selskaber, der har foretaget flest opkøb, vækker det opsigt, når prisen for et opkøb lander på 25 milliarder kroner.
Så meget vil Oracle lægge på bordet for Micros Systems, der dermed bliver det næststørste opkøb for Oracle nogensinde efter købet af Sun Microsystems i 2010 for 43 milliarder kroner.
Det store beløb viser, at Oracle means business med opkøbet.
Og at selskabet øjner fantastiske muligheder - ganske som det var tilfældet med købet af Sun, der dels banede vej for Oracle ind på hardware-markedet, dels gav Oracle ejerskab over en række udbredte teknologier som MySQL og ikke mindst Java.
Det kan du læse mere om her: På rejse ned i dybet: Jagten på Javas fremtid.
Men Micros Systems? Der producerer forskellige online-baserede kasseapparater - såkaldte POS-systemer (point of sale) til hoteller, restauranter, kasinoer og lignende samt såkaldt 'enterprise information system software'?
På trods af det store beløb vil købet af Micros Systems ikke komme til at forandre Oracle så meget, som det var tilfældet med Sun.
Men købet er alligevel et vigtigt skridt på vejen for Oracle ind i fremtiden.
Data er hemmeligheden
Kodeordet er data. Masser af data. Der ikke rigtigt udnyttes til noget.
Micros Systems systemer findes i dag i 330.000 restaranter og hoteller verden over.
Det betyder, at der flyder enorme mængder data gennem systemerne om både folks købevaner - tidspunkter, priser, mængder, lokaliteter og meget andet - samt om hele supply chain'en bagved, produkternes holdbarhed, popularitet og mange andre ting.
Det er big data, og den forretningsmæssige værdi af disse data kan blive meget høj for en virksomhed, der har en idé om, hvad disse mange informationer kan anvendes til.
Det har Oracle.
Oracle vurderer, at der nede i Micros Systems systemer findes data, der vil gøre det muligt at fortælle, hvorfor en butik klarer sig bedre end en anden butik i samme kæde.
Eller hvorfor bord tre i en restaurant omsætter for mere end bord fire.
Eller hvilke produkter, der skal leveres på et andet tidspunkt i en anden indpakning for at sælge bedre. Og så videre.
Oracle ejer allerede i dag masser af teknologier til data-behandling, der kan anvendes til at kværne de mange oplysninger, som Micros Systems-systemerne indsamler.
Internet of things er på trapperne
Hertil kommer, at Oracle - som alle andre - er udmærket klar over, at vi står ved indgangen til en tid præget af 'Internet of Things,' hvor alverdens produkter - køkkenmaskiner, biler, forbruger-elektronik og så videre - vil blive koblet sammen på internettet.
Det vil øge data-mængderne betydeligt.
Og koblet sammen med de data, som kunderne i forvejen leverer i Micros Systems kasse-apparater, vil det kunne give klare indikationer på områder, der kan effektiviseres, forbedres og trimmes til større indtjening og lavere omkostninger.
Lykkes denne manøvre, venter der en guldgrube for Oracle på det enorme globale marked for smarte indkøbs-systemer til hotel- og restaurations-branchen, der på mange måder i dag fortsat er præget af konservativ tankegang, gammeldags systemer og traditioner.
De kværnede data vil eksempelvis kunne anvendes til at udvikle loyalitets-programmer til butikkerne, hvor kunder i massevis vil kunne modtage specielle tilbud baseret på netop deres, individuelle indkøbsvaner.
Nye jagtmarker
Oracle er faktisk delvist inde på dette marked med Retek, som selskabet [url= https://www.computerworld.dk/art/27569/oracle-slaar-sap-af-banen-i-opkoebsdyst ]købte for næsen[/url] af SAP i 2005.
Retek udvikler software til detailhandlen, men er fortsat et selvstændigt brand under Oracle - så længe det varer, for Oracle vil meget vel lægge de to brands sammen.
Opkøbet baner ikke desto mindre vejen ind på et meget stort marked for Oracle, der har brug for nye jagtmarker, hvis selskabet for alvor skal have skub under vækst-motorerne.
Micros Systems omsætter for syv milliarder kroner om året, og potentialet er stort i en branche, der endnu ikke for alvor har taget big data og de moderne it-teknologiers mulighed for ekstrem optimering til sig.
Her vil hundredetusindvis af hoteldirektører, restaurantchefer og kasino-folk, der i dag anvender Micros' kasseapparater verden over, inden længe modtage et opkald fra en Oracle-konsulent, der vil fiske efter mersalg.
Og præsentere de muligheder, som Oracles øvrige teknologier giver med henblik på optimering af supply chain, kvalitet og salg.
Læs også: