Du skal være villig til at brænde penge af, hvis du vil kæmpe mod de store.
Det har det danske cloud-firma Soonr erfaret.
Den danske virksomhed tilbyder en Dropbox-lignende cloudløsning til erhvervskunder, og i øjeblikket befinder den sig i en drabelig konkurrence med store virksomheder som Dropbox, Box, Google og Microsoft, der er klar til spendere enorme summer for at sikre sig herredømmet over markedet.
"Der er nogle store spillere på markedet, som har meget dybe lommer," konstaterer Steven Ray Boye, der er teknologi-direktør for Soonr og i 2005 var med til at stifte virksomheden.
Konkurrencen med teknologigiganterne betyder ifølge Steven Ray Boye, at selv om Soonr i dag har 150.000 betalende kunder, bruger virksomheden alligevel flere penge, end den tjener.
Soonr står groft sagt med to valg: Den kan satse på at skabe sorte tal på bundlinjen gennem langsom vækst og et stabilt omkostningsniveau, eller den kan gå i offensiven og forsøge at erobre markedet.
Soonr har valgt den sidstnævnte løsning.
"Vores investorer siger, at vi skal gå mere aggressivt efter at sælge og forbedre produktet, og det kræver, at vi opruster og accelererer vores udvikling," siger Steven Ray Boye.
Vil øge medarbejderstaben
Virksomheden har i dag omkring 50 ansatte ligeligt fordelt ud over tre lokationer i Danmark, Californien og Slovakiet.
Alle tre steder forventer virksomheder at øge medarbejderstaben i den kommende tid.
I Danmark har virksomheden i øjeblikket slået fire nye it-job op, mens virksomhedens californiske afdeling står over for at flytte til et nyere og større kontor i Silicon Valley-byen San José.
"Hvis vi ikke havde besluttet os for at hyre flere folk, havde vi nok været profitable i dag. Men lige nu er det vigtigere at skabe vækst end overskud. Vores mål er at skabe en virksomhed, der har værdi, en masse brugere og en stor omsætning," lyder det fra Steven Ray Boye.
En tankegang, der ifølge Steven Ray Boye afspejler en investerings-tankegang, som i høj grad findes i Silicon Valley, hvor Soonr også har hentet sine investeringer hos virksomheder som Intel, Cisco og investeringsfirmaet Highbar Partners.
"Soonr er ikke en traditionel dansk virksomhed, der først bruger en krone, når den har tjent den. I finansieringsmæssig forstand er Soonr nok mere en traditionel amerikansk tech-virksomhed, der investerer for at skabe vækst og være på forkant med markedet," siger han.
Var blandt de første
Ligesom konkurrenter som Dropbox og Box blev Soonr stiftet i midten af sidste årti.
På det tidspunkt var mobiltelefonen blevet allemandseje, og virksomheder som Nokia, Sony-Ericsson og Research-in-Motion (Blackberry) lancerede telefoner med internetadgang og funktionaliteter, der i stigende grad gjorde telefonerne til små lomme-computere.
Soonr blev stiftet af Steven Ray Boye, Lars Gunnersen og Martin Frid-Nielsen, der alle har en fortid i det dansk-amerikanske software-firma Borland.
Med Soonr ønskede de tre stiftere at skabe et produkt, der kunne få brugernes mobiltelefoner til at spille bedre sammen med deres computere. Eksempelvis ved at gøre det muligt for medarbejdere at tilgå dokumenter fra virksomhedens servere via deres mobiltelefoner.
iPhonen gav nye muligheder
Men det var først, da iPhone kom på markedet med en større skærm og sidenhen en velfungerende App Store, at forretningsmulighederne for alvor åbnede sig. På det tidspunkt fandt Soonr frem til den forretningsmodel, som den i dag anvender.
Modellen minder om den, der også bliver brugt af Dropbox, hvor brugerne kan uploade filer og dele mapper med venner og kolleger.
"Vi startede faktisk før Dropbox. Men på daværende tidspunkt havde vi ikke helt de samme funktioner, og de var ikke mindst bedre end os til at komme ud over stepperne," fortæller Steven Ray Boye.
Går efter virksomhederne
I dag er Dropbox først og fremmest et produkt, der retter sig mod den almindelige forbruger, mens Soonr har blikket stift rettet mod erhvervssegmentet.
Det betyder, at det eksempelvis ikke er muligt for en forbruger at oprette en gratis konto hos Soonr. I stedet er det som regel således, at arbejdsgiveren er kunde hos Soonr og herefter får mulighed for at udstede brugerkonti til medarbejderne.
Dog må Soonr erkende, at Dropbox i lighed med meget andet forbrugerrettet teknologi i stigende grad vinder indpas i virksomhederne.
Dropbox har allerede et business-produkt, men ofte sniger Dropbox sig også ind i virksomheden via medarbejdere, som i forvejen bruger produktet privat.
Sådan vil Soonr skille sig ud fra mængden
"Mange virksomheder bruger ikke Dropbox som autoriseret løsning. I stedet opdager de pludselig, at produktet uopdaget er sevet ind i virksomheden og er blevet en del af den uformelle infrastruktur. Og så står virksomhederne tilbage og må overveje, om det nu også er hensigtsmæssigt," siger Steven Ray Boye.
Han forklarer, at virksomhederne typisk opdager det i forbindelse med ansatte, der er blevet fyret eller har skiftet job. Her går det i mange tilfælde op for virksomhederne, at vigtige dokumenter ikke findes på virksomhedens egne servere, men i stedet flyder på medarbejdernes private Dropbox-konti.
Vil udvikle nye løsninger
Derfor håber Soonr, at det er muligt at overbevise virksomheder om, at de i stedet skal anvende en løsning, der er skræddersyet til erhvervslivet, og som ifølge Steve Ray Boye er mere fokuseret på sikkerhed og kontrol.
Eksempelvis kan danske kunder være sikre på, at deres data bliver opbevaret på servere i Danmark og ikke i USA.
Men hvis Soonr skal vinde kampen mod de store konkurrenter, har virksomheden dog formodentligt brug for at kunne tilbyde flere og flere unikke funktioner.
Ifølge Steve Ray Boye satser Sooonr især på løsninger, der kan tilpasses specifikke behov og arbejdsgange i forskellige virksomheder.
"Vores produkt skal have overbygninger, der er mere løsningsorienterede. Det vil sige, at det ikke er nok bare at give brugerne mulighed for at dele en Word-fil eller et regneark, som det i dag er tilfældet med de fleste cloud-tjenester," siger han.
Han forklarer, at Soonr eksempelvis har en kunde i England, der indsamler data om huller i vejene. Her skal det være muligt for kunden at oprette en skræddersyet formular, som medarbejderne lynhurtigt kan udfylde med deres mobiltelefon.
"Når vejarbejderne lokaliserer et hul i vejen, kan formularen registrere gps-koordinatet, og det skal være let at vedhæfte et foto og tilføje en kort beskrivelse af, hvordan hullet kan repareres. Dokumentet bliver så gemt og automatisk sendt videre til en medarbejder i en anden afdeling," fortæller han.
Læs også:
Tradeshift vil investere millioner i nye danske it-job