Roskilde Festival er på banen med sin spritnye app, der i lighed med mange andre apps kræver adgang til en masse data og funktionalitet på din smartphone.
Blandt andet kræver Roskilde Festival-app'en årgang 2014 adgang til din online-identitet, dine billeder, dit kamera, enheds-id og opkaldsoplysninger.
Esben Christensen fra den canadiske app-leverandør Greencopper, der står bag årets Roskilde Festival-app, fortæller her, hvorfor det er nødvendigt at give app'en adgang til disse data og funktioner.
"Hvis du eksempelvis skal dele dit Roskilde-program eller dit favoritband på sociale medier, skal app'en have adgang til blandt andet din Facebook- eller din Twitter-profil, så du kan dele disse steder," forklarer Esben Christensen, der er skandinavisk chef for Greencopper.
Indsamler alle data
Han fortæller, at app'ens adgang til billeder skyldes, at du kan dele billeder i app'en. Derudover er det muligt at tage billeder igennem app'en, som derfor skal have adgang til dit kamera.
At det lille smartphone-program derudover ønsker dit enheds-id og dine opkaldsoplysninger begrunder Esben Christensen på følgende måde:
"Vi indsamler generel data om forbruget i app'en, som for eksempel, hvor mange gange den er blevet åbnet, og til dette har vi brug for at indsamle enheds-id'et."
"Alle data behandles dog anonymt og gemmes ingen steder," tilføjer han.
Brugen af Roskilde Festival-app'ens delte dataadgange og funktioner kan der også hurtigt blive brug for, hvis du skal have det optimale ud af app'en på Dyrskuepladsen i Roskilde.
Skattejagt med ny teknologi
For i midten af denne uge bliver app'en opdateret med de sidste funktioner som kort over området og så et forsøg med Apples lokationsteknologi iBeacon, der så dagens lys med iOS 7, og som på festivalen kan afprøves med en nyere iPhone (minimum iPhone 4).
IBeacon-teknologien gør det muligt for festivalen at sende lokationsbestemte beskeder ud til app-brugerne i forskellige områder af festivalen, hvor der er opstillet iBeacon-sendere.
Det sker eksempelvis i Dream City- og i Art City-områderne, hvor en bluetooth-aktiveret iPhone med minimum iOS 7 kan detekteres inden for 50 meter.
"Når du går ind i en zone med iBeacon-sendere, vil du eksempelvis få en besked via app'en med opfordring om at tage et billede og uploade det til et stort brugergalleri," forklarer Esben Christensen, som et eksempel på, hvor app'en gør aktivt brug af både din telefons bluetooth-funktion, kamera og billedgalleri.
Rent praktisk bruger festivalen iBeacon-teknologien og funktionsdelingen til at skabe brugergenereret indhold fra forskellige områder af festivalen i en slags skattejagt.
Sådan bruges datadeling til bedre musikoplevelser
Her er skattejagt-ideen, at hvis man sender billeder fra alle syv city-zoner, så vinder man en præmie af festivalen.
Få tilbud på mobil
Esben Christensen fortæller, at selv om iBeacon-teknologien er ret ny, bliver den blandt andet brugt på amerikanske baseball-stadions.
Her bliver din tilstedeværelse automatisk detekteret via iBeacon-sendere ved indgangen, hvorefter din digitale billet automatisk bliver skudt frem forrest i din telefon.
Det forventes også, at iBeacon kan blive stort i fysiske butikker og indkøbscentre, som du har apps til.
"Forestil dig, at du går ind i en Fakta-butik, hvor du blandt andet ofte køber økologiske æbler. Ved hjælp af iBeacon-teknologien ved butikken, at du er til stede, og derefter kan du få pushet beskeder ud omkring tilbud på økologiske æbler," forklarer Esben Christensen.
Funktioner med fuld musik
Ud over det specifikke ønske om at inkorporere iBeacon-teknologien har festivalen også bestemt sig for at vægte musikken højere end nogensinde i den nye Roskilde Festival-app.
Det sker blandt andet med integrerede API'er til musikafspilning fra både Spotify og Soundcloud.
"Der er i år en dybere musikintegration, så du eksempelvis kan logge ind med din Spotify-konto i selve app'en og høre musik fra din egen Spotify-konto i app'ens afspiller," siger Esben Christensen.
Han fremhæver også en snedig forslags-funktion til dit koncertprogram. Her bliver der brugt API'er mod både Facebook og LastFM, så du kan finde koncerter, der minder om dine favoritmusikkere.
Forslags-funktionen til dit musikprogram går kort og godt ud på, at app'en gennempløjer alle dine Facebook-likede musikere.
Derefter bliver disse musikere afprøvet i LastFM's funktion med at finde lignende kunstnere, og til sidst bliver denne liste over 'musik, der minder om dine favoritter' holdt op imod det aktuelle koncertprogram på Roskilde Festival.
"Hvis du eksempelvis har liket Bruce Springsteen på Facebook, kan app'en i sidste ende måske foreslå, at du så går til Rolling Stones-koncerten, fordi det minder lidt om Bruce Springsteen," siger Esben Christensen fra app-leverandøren Greencopper, som har specialiseret sig i at levere apps til over 200 festivaler i hele verden.
Kan overleve i presset netværk
Han forklarer, at hvis Roskilde Festivals netværk bliver presset, vil app'en også virke offline med programmer og deslige, når du først har startet den op en gang.
"Det er dog klart, at integrationer til andre services ikke virker, hvis netværket knaser," lyder det fra Esben Christensen.
Ud over Greencoppers bidrag til den tekniske indmad i årets Roskilde Festival-app er det lille smartphone-program designet af det københavnske bureau Ajukrezi.