"Alle vores patenter tilhører jer."
Sådan lyder starten på et blog-indlæg fra Teslas administrerende direktør Elon Musk, hvor han frigiver alle Teslas patenter.
Elon Musk er en it-mand, der har investeret store summer i elbilen, og det har senest udmøntet sig i model S, som Computerworld har set efter i sømmene.
Du kan læse mere om Tesla S her: Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke
Indtil videre har blandt andre BMW og Nissan booket møder med Tesla for at høre nærmere om, hvad frigivelserne af patenterne betyder.
Open source med ædle hensigter
Ifølge Tesla-bloggen er det troen på, at open source-strategien vil give elbil-branchen og -teknologien et solidt spark fremad, der driver frigivelsen.
Læs også: It-mandens næste projekt: Sådan bygger du din egen open source-elbil
"Vi grundlagde Tesla for at skabe en hurtig og bæredygtig transportkilde. Hvis vi skaber en vej fyldt med landminer for elbilerne i form af patenter, handler vi i strid med vores oprindelige intentioner," skriver Elon Musk.
Han skriver videre, at Tesla ikke vil starte søgsmål mod andre, der ønsker at bruge patenterne - hvis de altså har ædle hensigter.
Tesla har patenter på en række landvindinger indenfor produktionen af bilerne.
Disse patenter er registreret, fordi firmaet tidligere var bange for, at de eksisterende bilproducenter ville kopiere Tesla og bruge deres massive produktionskapaciteter til at køre i cirkler omkring Teslas opfindelser.
"Men sådan er det ikke blevet. Produktionen af elbiler er stadig alt for lav. Det er langt under en procent af de biler, der produceres, som er elektriske. Det er kun få af de store producenter, der bygger elbiler," skriver han.
"Vores konkurrenter er ikke de andre elbiler på markedet, men de enorme mængder køretøjer, som benytter fossile brændstoffer."
Flere biler giver flere kunder
Så hvis du vil bygge en elbil, kan du nu frit trække på de teknologiopfindelser, som Teslas ingeniører har fundet på.
Læs også: Her er verdens sejeste elbil
En anden fordel ved, at det generelle elbil-marked vokser globalt, er, at køberne bliver mere åbne overfor teknologien og derved tænker på dem som biler og ikke elbiler, næste gang der handles køretøj.
I Danmark er elbiler stadig et særsyn, selv om de ikke er belagt med den samme afgift, som gælder for benzin- og dieselbiler.
Læs også:
Ny monster-elbil er en ren Tesla-dræber