Allernederst i pressemeddelelsen om et godt regnskab fra den danske afdeling af teleselskabet Debitel står en bemærkning, som skal sætte resultatet i perspektiv.
- Af teleselskaber, som har offentliggjort 2003-regnskabet, har p.t. kun TDC et højere resultat, konstaterer selskabet.
Med den bemærkning er Debitel-direktør Per Nielsen igen ude med riven efter de store modspillere i telebranchen, først og fremmest Orange og Telia, som har brændt milliardbeløb af herhjemme.
Nu er baggrunden for den pralende bemærkning også, at Sonofon valgte at nedskrive sit eventyr inden for trådløse bredbåndsnetværk, FWA. Ellers ville Danmark næststørste teleselskab have stået stærkere end Debitel.
Men Per Nielsen kan alligevel fremhæve en række kendsgerninger, som gør ham tilfreds med medarbejdernes indsats i det forgangne år.
For det første er der overskuddet. Det steg fra seks til 24 millioner kroner. Det var godt drevet af omsætningen, som voksede en fjerdedel til 930 millioner kroner.
Antallet af kunder skød endnu hurtigere i vejret til godt 450.000, og de ringer og SMS'er også langt mere end tidligere. Men den hårde konkurrence, som discountselskaberne har indledt, sendte de danske mobilpriser i bund sidste år. Derfor skal der flere samtaler og SMS'er igennem for at skabe den samme omsætning.
Debitel A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 930 | 746 |
EBITDA | 53 | 20 |
Resultat før finansielle poster | 39 | 8 |
Resultat | 24 | 6 |
Antal ansatte | 223 | 213 |
Det har blot ikke været nok til at forhindre pengene i at fosse ud af kassen i den del af forretningen. Debitel nævner ikke, nøjagtig hvor store tabene har været, men skriver, "at opbygningen har belastet resultatet i samme størrelsesorden, som da de primære konkurrenter blev lanceret".
Da CBB Mobil blev lanceret under navnet Club Blah Blah i 2001, gav det et tab på 11,5 millioner kroner.
Per Nielsen forventer, at konkurrencen om at tilbyde de danske mobilkunder de laveste priser fortsætter i år, og det tager han helt roligt.
- Vores organisation og koncept er gearet til netop hård konkurrence. Så jeg tør godt spå, at Debitel også i 2004 vil øge såvel sin kundebase som resultatet, siger han.