Det iMessage-problem, der plager smartphone-brugere, der ønsker at skifte væk fra iPhone, bringer nu Apple på banen.
Problemet består i, at man - efter at være skiftet til eksempelvis Android - risikerer, at ens iPhone-kontakter ikke kan sende beskeder til den nye telefon.
Det skyldes, at deres iPhone fortsat ser telefonnummeret som en iMessage-enhed - og dermed som en enhed, der kommunikerer via Apples servere i stedet for via teleoperatøren.
Det er et problem, der har eksisteret længe - og som Computerworld har beskrevet her.
Senest har det ført til, at Apple er blevet sagsøgt af en frafalden iPhone-bruger fra Californien, fordi der opstod bøvl med hendes besked-kommunikation, efter at hun var skiftet til en Samsung-telefon med Android.
Hun mener blandt andet, at hun "straffes og ikke er i stand til at udnytte fordelene ved deres kontrakt med netværksleverandøren fuldt ud."
Apple: Vi arbejder på det
Tech-mediet Recode har fået en kommentar fra Apple til problemet, hvor det fremgår, at Apple har haft nogle server-problemer relateret til iMessage og de procedurer, der er for, hvordan man slår iMessage fra igen.
"Vi løste for nylig en iMessage server-fejl, der skabte et problem for nogle brugere, og vi kommer med endnu en løsning på en fejl i en kommende softwareopdatering," lyder det fra Apple til Recode.
"Brugere, der stadig oplever et problem, bedes kontakte AppleCare," lyder det videre fra selskabet, der altså anerkender, at problemet eksisterer.
iMessage er en del af Apples univers
iMessage-tjenesten har efterhånden nogle år på bagen og er på sin vis en fin tjeneste for Apple-brugerne, der via iMessage kan kommunikere gratis med hinanden - i stil med Facebook Messenger og WhatsApp.
iMessage er dog tilsyneladende så integreret i Apples univers, at brugerne kan få problemer, når de ønsker at skifte til en anden platform.
Der er flere måder at undgå problemet på. Det nemmeste er, at du slår iMessage fra på din iPhone, før du skifter til din nye telefon.
Nåede du ikke at gøre det, bliver du nødt til at logge ind med dit Apple ID på Apples hjemmeside, hvor du har mulighed for at markere, at du ikke længere har iPhonen.
Men selv om man følger de trin, kan der åbentbart være problemer på grund af de server-fejl, Apple nu forsøger at rette.
Læs mere om problemet og de mulige løsninger her.
Læs også:
Frafalden iPhone-bruger lægger sag an: Stavnsbundet til Apple