Det er en velkendt kliché i it-branchen at understrege, at alting går hurtigere og hurtigere. Vi lever, med andre ord, i en ufattelig spændende tid - og de andre tidsaldre skulle skamme sig for at have leveret en knap så spændende virkelighed.
Men læser du Paul Kennedys spændende bog om den teknologiske udvikling under anden verdenskrig, vil du formodentlig sidde tilbage med en større respekt for de opfindere og ingeniører, der skabte store forandringer med små midler.
Kennedys mål med bogen Engineers of Victory, med undertitlen The problem solvers who turned the tide in the second world war, er da også at vise, hvordan nye teknologier gjorde en reel forskel under anden verdenskrig på fem udvalgte områder.
Det fem områder strækker sig fra konvoj-opgaverne i Atlanten, hvordan en blitzkrig skal stoppes over kampen om luftherredømmet til D-dagen og til sidst, hvordan amerikanerne fik løst afstandsproblemerne ved angrebene på Japan.
Områderne er interessante, især for lænestolsgeneraler med interesse for anden verdenskrig, fordi metoderne ofte blev fundet mere eller mindre ved at tilfælde. Og i næsten alle tilfælde gennem hurtige iterationer.
Og intet viser det så godt som udviklingen i rækkevidden for de allierede jægerfly: I maj 1943 var rækkevidden 173 miles for en Spitfire - eller lige nok til at dække den Engelske Kanal og den nordligste franske kyst. 10 måneder senere kunne en P-51 række 600 miles, eller lige nok til en tur til Prag. En udvikling som blev hjulpet på vej af udviklingen af ekstratanke i papir og hastige tilpasninger af de eksisterende flytyper.
En anden veloplagt fortælling handler om kampen mod de tyske ubåde, som i begyndelsen af krigen var en frygtet fjende, når de livsvigtige forsyninger skulle fra USA til England.
Men i løbet af få måneder i forsommeren 1943 vendte billedet, og pludselig blev der sænket lige så mange tyske ubåde som allierede fragtskibe. I efteråret 1943 var ubådenes magt for alvor knækket, da der i oktober blev sænket flere ubåde end fragtskibe. Fordi kombinationen af nye våben, bedre detektorsystemer og langtrækkende fly tilsammen gjorde det muligt at ændre kendte strategier og i stedet gøre ubådene til byttet.
Engineers of Victory er en hyldestbog til de ofte glemte opfindere og organisatorer, som var med til at vinde anden verdenskrig. Men det er også en bog om at skabe systemer, som håndterer feedback og sikrer, at der konstant foregår produktudvikling - så man ikke ender som de amerikanske ubåde, som sejlede med defekte torpedoer i næsten 2 år, fordi ingen ville indrømme fejlen.
Engineers of Victory - The problem solvers who turned the tide in the second world war. Penguin Books. Udgivet i 2013. 435 sider.