Den stumme prinsesse Ida er helt enkel i sit visuelle udtryk. To små ben, en simpel hvid kjole og en spids kegleformet hat - flere detaljer er der ikke behov for, før hun er til stede og vedkommende.
For hvert skridt hun bevæger sig ind i Monument Valley, trækker hun samtidig spilleren med videre på en rejse og eventyr, som i indhold ikke udtrykkes eksplicit.
Tværtimod beror historien i Monument Valley med symbolisme og antydninger, som giver rigelig plads til, at spilleren kan læse sin egen mening ind i prinsesse Idas bestræbelser på at komme igennem spillets i alt ti baner.
Umulige konstruktioner
Spiludvikleren Ustwo, der også er et designstudie med speciale i digitale brugerflader, har fundet deres primære inspiration i den hollandske grafiker M.C. Eschers umulige konstruktioner.
Monument Valley leger således med de optiske illusioner, hvor brud på reglerne omkring perspektiv og gengivelse af tredimensionelle konstruktioner på en todimensionel flade åbner op for en alternativ virkelighedsforståelse inden for spillets rammer.
På denne måde kan vejen videre frem for prinsesse Ida virke helt umulig. I hvert fald indtil et element på banen drejes eller flyttes - eller hele banen vendes omkring, så det for eksempel rent optisk ser ud, som om to gangstier, der før var adskilt, nu danner en ny sti.
Løsninger leges frem
På den måde handler opgaveløsninger i Monument Valley om at lege med på spillets præmis - hvis noget syner muligt på skærmen, så er det sådan prinsesse Ida opfatter det og kan udnytte det. Det er løsninger, spilleren får lov at lege og eksperimentere sig frem til i et miljø blottet for stress.
Monument Valley har intet overordnet tidspres og ingen deciderede modstandere - kragefolket, som prinsesse Ida møder undervejs, skriger blot og blokerer hende vejen. Men de er aldrig farlige og fra tid til anden ligefrem nyttige.
Spiludviklerne stræber heller ikke imod de frustrerende oplevelser, hvor hjernen er ved at eksplodere i forsøget på at finde løsninger. Her er plads og tid til, at alle kan finde vejen gennem labyrinterne og samtidig føle sig udfordret på den rare måde. Udfordringer der gang på gang belønnes med en varm aha-oplevelse, når perspektivet og mekanismerne i en bane falder på plads for såvel spiller som prinsesse Ida.
Hver bane er et kunstværk
Spillets grafiske designer har udtalt, at det var hensigten, at hver en bane i spillet skulle kunne stå for sig selv som et selvstændigt kunstværk. Og Monument Valley er netop fantastisk smukt i sine støvede, men klare farver og rene linjer. Suppleret af en diskret og velfungerende lydside.
Det tager ikke meget mere end tre timer at tage på eventyr med prinsesse Ida - og det er gode timer at investere i et af de smukkeste tablet-spil, som er dukket op i år.
Hent det på Itunes eller via Google Play.