I søndags måtte Region Midtjylland lide den tort, at dens EPJ-system endnu engang gik ned - denne gang i mellem fire til fem timer - i forbindelse med en tvungen systemopdatering.
Samtidig er der fundet flere fejl i selve opdateringen både før og efter ibrugtagning af det opdaterede EPJ-system.
Fejlene drejer sig blandt andet om manglende sms-advisering til patienter, manglende receptoversigt og risiko for systemlukning, hvis læger ikke bruger digital signatur.
Derudover er det kliniske personale blev opfordret til at dosere medicin i et andet system, Det Fælles Medicinkort, frem for i EPJ-systemet.
Region Midtjylland står dog lige for tiden uden it-direktør.
Derfor har Computerworld fanget regionens koncerndirektør Ole Thomsen for at høre om, hvad der nu fremadrettet skal ske med regionens EPJ-system.
Hotfixes skal redde fejl
Er systemet egentlig oppe at køre fejlfrit igen på nuværende tidspunkt?
"Ja, så vidt jeg ved. Jeg har i hvert fald ikke modtaget nogen fejlmeddelelser. Vi forventer samtidig i hvert fald ét hotfix, inden næste planlagte systemopdatering, hvor flere af de fundne uhensigtsmæssigheder bliver rettet," forklarer Ole Thomsen.
Hvordan føles det, at Region Midtjylland igen er belastet af it-fejl?
"Vi har ventet længe på opdateringen og den nye funktionalitet, og derfor er det utroligt ærgerligt, at det hele får sådan en start med nedbrud og en række fejl. Fejlene vil jeg betegne som børnesygdomme, mens selve nedbruddet er af meget seriøs karakter."
Forskellige systemer - forskellige standarder
Det bliver også nævnt, at inde i regionens EPJ opgiver det kliniske personale dosis i milligram, mens der i det sammenhængende og nationale Fælles Medicinkort (FMK) opgives dosis i styk-antal, hvilket jeres personale er opfordret til at bruge. Hvorfor det?
"Lige nu skal vores klinikere benytte FMK, og det kræver naturligvis et godt kendskab til lige netop det system. Men det er da klart, at når vi taler EPJ, så bør systemet da hjælpe med at sikre, at tingene fungerer korrekt."
Hvornår mon regionen får styr på sin it?
"Samtidig vil jeg tilføje, at der i det kommende hotfix om en uge eller to vil blive tydeliggjort, om man arbejder i EPJ eller FMK."
Må genbesøge driftsaftale
Hvor mange læger skal huske på, at de skal arbejde i et andet system, så de ikke kommer til at forvandle 80 milligram medicin i det ene system til 80 tabletter i det andet system?
"Omkring 1.500."
Nu er det jo ikke første gang, at I har problemer med jeres it-systemer herunder EPJ. Hvad får dette af konsekvenser?
"Nedbruddet har vores leverandør Systematic taget ansvaret for. Jeg har fået oplyst af vores egen it-organisation, at det var en problemstilling, som man ikke kunne teste sig ud af. De andre fejl, der er opdaget i forbindelse med systemopdateringen, får ikke personalemæssige konsekvenser i Region Midtjylland."
Ligger fejlene hos Region Midtjylland eller hos Systematic?
"Vi har indgået en driftssikringsaftale fra 1, februar, hvor vi har gjort os umage med at sikre os, hvor leverandørens ansvar stopper, og hvor vi tager over. Den aftale må vi nu bruge som grundlag for en analyse af ansvarsfordelingen."
"Vi kan samtidig mærke, at denne driftssikringsaftale generelt allerede har hjulpet, men vi er åbenbart ikke nået langt nok. I værste fald sker det først, når vi har en it-direktør på plads."
Er Region Midtjylland en dårlig kunde?
Så det ville altså hjælpe, hvis I havde haft en it-direktør i forbindelse med denne konkrete opdatering?
"Ja, helt sikkert. Det skyldes, at vi har mange opgaver, der går på tværs i it-organisationen, i forbindelse med sådan en opdatering."
Er Region Midtjylland en dårlig kunde, eller har I en dårlig EPJ-leverandør, siden der kan blive ved med at opstå fejl?
"Vi må konstatere, at vi sammen har været for upræcise i for lang tid. Men set i lyset af, at vi modtager tre releases om året, så har vi været en god kunde med en god leverandør."
Får næppe styr på det hele
Hvad skal der ske for at få styr på jeres it en gang for alle?
"Vi får næppe styr på al vores it på en gang, fordi vi har store ambitioner og mange indkøb på den konto. Der vil altid være noget i vores it-landskab, der udfordrer os. Ikke så det øger patient-usikkerheden, naturligvis, men så det giver os udfordringer."
Hvordan er stemningen i den it-afdeling, der gentagne gange må lægge ryg til de nedbrud, som regionen oplever?
"Jeg talt med 300 it-medarbejdere, og der er meget forskellige reaktioner. Nogle bærer nedbruddene som en personlig byrde, mens andre tager lettere på det."
Læs også: