En ny opgørelse fra IDC viser, at Microsofts omsætning på softwaremarkedet fra 2012 til 2013 voksede med 12,2 procent.
I samme periode steg IBM's omsætning med 1,2 procent, Oracles voksede med 2,5 procent, og SAP øgede omsætningen med 6,4 procent.
Markedsandelene ud fra 2013-omsætningen fordeler sig således:
Microsoft: 17,8 procent.
IBM: 8 procent.
Oracle: 7,9 procent.
SAP: 4,9 procent.
Symantec: 1,7 procent.
Andre: 59,7 procent.
Her er væksten størst
Det er interessant, at Microsoft er den eneste af de fem største leverandører, der øgede markedsandelen fra 2012 til 2013, mens de øvrige leverandører enten oplevede mindre fald eller blot stilstand i forhold til markedsandelen.
Samlet set steg omsætningen på det globale softwaremarkedet i 2013 med 5,5 procent til 369 milliarder dollars - omkring 1.992 milliarder kroner.
IDC peger i opgørelsen på, at væksten primært kommer big data og analytics, samarbejdssoftware og anden forretningssoftware.
"Software til data management, data-adgang og informations-deling fortæstter med at drive væksten i den overordnede software-industri," udtaler IDC-analytiker Henry D. Morris.
Et marked i forandring
IDC-analysen er meget lig den, vi skrev om for nylig fra PricewaterhouseCoopers, der har analyseret softwaremarkedet med udgangspunkt i årsregnskaber fra verdens 100 største softwareleverandører.
Her ligger også Microsoft, IBM, Oracle og SAP som de fire største, mens Symantec er erstattet af Ericsson på femtepladsen.
PricewaterhouseCoopers spår i øvrigt store forandringer på softwaremarkedet:
"Adskillige hardwarevirksomheder dukker op på listen for første gang - Dell dukker eksempelvis på som nummer 64 for første gang."
"Inden længe vil vi formentlig se endnu flere ikke-traditionelle komme ind. Eksempelvis tøj-virksomheder, der leverer sundheds- og fitness-informationer ved at analysere og rapportere information fra sensorer i klæderne. Eller enheder, der leverer værdifuld data om energi-forbrug til deres erhvervskunder," skriver PwC videre i rapporten.
"Efterhånden som alle typer af produkter bliver en standardvare, har virksomhederne kig på værdien i software for at kunne komme ind på nye markeder."
Også softwaremarkedets konge, Microsoft, er i fuld gang med at omstille sig en ny tid- læs meget mere om det her.
Læs også:
Softwaremarkedet under voldsom forandring: Her er de nye vindere
Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er fremtiden