Jeg ved godt, at vi er mange, der fortæller dig, at du bør skrive en blog og gøre dig klog på dit område, så du kan tiltrække en masse nye leads.
Og jeg ved godt, at du synes, at det er tidskrævende, dyrt og besværligt. Og det er det også.
Men der findes en anden vej. En smutvej, som måske vil falde dig lettere ...
Sagen er, at du ikke behøver skrive masser af kloge ting selv for at tiltrække dit publikum på nettet.
Du kan i stedet være den, der udvælger det bedste fra alle de andre. Ham, der peger på alt det interessante i verden. Hende, der viser os verden og sætter den i perspektiv.
Tag nu min ven Leif. Han er journalist af hjertet og kan slet ikke holde næsen væk fra alverdens nyheder inden for teknologi.
Han snuser løs
Så han snuser løs, og så deler han alt det bedste og sjoveste, han finder på Facebook.
Det bliver tit til en nyhed om dagen om en ny kinesisk smartphone, en trådløs højttaler i ægte træ, Office til iPad, og hvad han ellers falder over. Og så linker han til dem fra www.facebook.com/leif.bomberg
Det meste af det, Leif deler, er rigtigt interessant, synes jeg.
Derfor synes jeg, at Leif ved meget om, hvad der rører sig inden for nye gadgets. Han er ekspert i mine øjne.
Eller tag mediebureauet Trickle Resolution. Her skriver Peter et fast, ugentligt blogindlæg på TWID - This Week In Digital - hvor han fortæller om de vigtigste internationale digitale nyheder. Og så linker han til dem fra www.trickle.dk.
Det er hurtigt læst, der er noget at lære, og det er som oftest rigtig interessant, synes jeg.
Derfor synes jeg, at Peter ved meget om hvad der rører sig i den digitale verden. Han er ekspert i mine øjne.
Content Curation
Pointen er altså, at man sagtens kan være læseværdig, samle et stort publikum, yde en god service og fremstå som ekspert på et område - uden at skrive ret meget mere end et resumé selv.
Vi kender det også fra alle mulige andre steder: DJ's, rappere og kunsthistorikere er bare nogle af dem, der fremstår som både eksperter og originaler - alene ved at samle noget, andre har lavet.
Henne i Amerika kalder de det for Content Curation - altså "at kuratere indhold".
Ligesom de gør på kunstmuseet: Finder de bedste billeder, sætter dem i perspektiv og tematiserer - fortæller om dem.
Der er en god grund til, at vi har behov for nogen, der kan skabe orden og mening i kaos.
I 2010 skabte menneskeheden lige så meget data på to dage, som vores forfædre havde skabt fra tidernes morgen og frem til 2003 (påstod Googles chef dengang).
Siden er det kun gået endnu hurtigere.
Vi har brug for hjælp
Nogle mener, at konkurrencen om opmærksomhed bliver så hård, at vi på længere sigt skal betale folk for at konsumere vores indhold.
Min pointe er mere enkel: Der bliver så meget indhold, at ingen af os kan overskue det - vi har brug for hjælp.
Så: I stedet for hele tiden at skabe nyt indhold for at trække kunder og medlemmer til vores websites, så kan du hjælpe dine målgrupper ved at udvælge det allerbedste indhold, uanset hvor i verden det befinder sig.
Ligesom Leif.