Sms'er er yt hos forbrugerne, og chat-tjenesterne stormer frem. Men pengene kommer stadig fra SMS'erne.
Det vurderer Deloitte i en ny analyse af telemarkedet hos Wall Street Journal.
Ifølge rådgivningsfirmaet vil der i 2014 blive sendt mere end dobbelt så mange beskeder via chat-apps end via sms, men den globale omsætning, der genereres via sms'er, vil stadig være 50 gange større.
"MIM-tjenester (mobile instant messaging, red.) bliver hastigt et populært alternativ til sms, men også som en erstatning for email, sociale netværk, pc-baseret chat, telefonopkald og samtaler ansigt til ansigt," skriver Deloitte i analysen.
Det er blandt andet tjenester som WhatsApp, Viber, WeChat, Facebook Messenger og Apples iMessage, forbrugerne er begyndt at bruge i stor stil.
Det gælder også her i Danmark, hvor en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen sidste år viste, at antallet af afsendte sms-beskeder på et år var faldet med 13,1 procent - og den tendens har vi set flere år i træk.
"Hvis man sammenligner antallet af afsendte sms'er i første halvår 2013 med første halvår 2010, hvor antallet af sms'er toppede, så er der forsvundet 1,6 milliarder afsendte sms'er, eller hvad der svarer til en nedgang på 24,4 procent," skrev Erhvervsstyrelsen i rapporten.
Så mange beskeder sender vi
Deloitte vurderer, at der på verdensplan vil blive sendt omkring 50 milliarder beskeder hver eneste dag i år via mobile chat-apps, mens sms-niveauet ligger på omkring 21 milliarder beskeder om dagen.
Men selv om man dermed kan mene, at sms'en i den grad får baghjul, kan teleselskaberne stadig juble over, at det er i sms'erne, at der er omsætning at hente - i modsætning til de mange beskeder, der sendes via chat-apps.
"Sms ventes at generere mere end 100 milliarder dollar globalt i 2014, sammenlignet med omkring to milliarder dollar fra alle MIM-tjenester," lyder det fra Deloitte i analysen hos Wall Street Journal.
Det er dog ikke så underligt, at det stadig er sms'erne, der indbringer flest penge, da man som bruger betaler for dem via abonnement eller per sendt sms, mens chat-apps som udgangspunkt er gratis bortset fra dataabonnementet, som også giver penge i kassen hos teleselskabet.
En analytiker har dog tidligere betegnet Facebooks køb af WhatsApp som en trussel mod de etablerede teleselskaber, fordi en stor del af værdien på fremtidens telemarked ligger i at kunne analysere bruger-adfærd ud fra data og på den måde finde vej til nye forretningsområder.
Med den øgede brug af chat-tjenester er det i mindre grad teleselskaberne, der har adgang til den viden.
"Det er det, der gør denne her aftale så farlig," lød kommentaren fra en Forrester-rådgiver.
"Jeg ser en klar risiko for teleselskaber: Ultimativt kan de måske stå tilbage med at sælge flat-rate data og give ubegrænset adgang til gratis SMS'er."
Her vinder sms'en også
En klar udfordring ved chat-tjenesterne er dog, at de ikke bygger på en global, fælles standard, som den vi kender fra sms'erne.
Det betyder, at brugerne typisk skal have den samme app installeret for at kunne kommunikere.
"Den mest populære MIM-tjeneste har nogle hundrede millioner månedlige brugere; SMS har milliarder," skriver Deloitte hos Wall Street Journal.
Læs også:
Sådan kan Facebooks køb af WhatsApp ramme telebranchen