Trenden med, at nye tv-spillere kaster store summer ud for unikt og egenproduceret indhold for at vinde markedsandele foran husaltret, er efterhånden ret veletableret.
I Danmark så vi først Netflix og HBO træde ind på det danske marked og udfordre veletablerede spillere som Yousee og Viasat, mens Amazon, Microsoft og Yahoo nu følger trop.
I flere udenlandske medier lyder grundtonerne, at fremtidens tv er godt i gang med at blive overtaget af it-giganterne.
Det er dog ikke alle, der nynner med på det soundtrack.
Fylder for lidt
Medie-professor Frands Mortensen fra Institut for Æstetik og Kommunikation ved Aarhus Universitet er eksempelvis langtfra ved at falde ned af stolen i benovelse over, hvor meget - eller rettere hvor lidt - egenproduceret indhold de nye tv-producenter kommer med.
"Vi har 24 timer i døgnet og 365 dage om året, og i det perspektiv fylder 'House of Cards' og andre serier altså ikke særligt meget," siger Frands Mortensen til Computerworld og fortsætter:
"Ud over HBO, som har produceret tv i mange år, er det altså små forsøg på at lave noget seriøst, som de nye spillere kommer med. Der skal meget mere power til, hvis det virkelig skal batte," lyder det fra medie-professoren.
Binder indhold til platform
Han er heller ikke specielt begejstret for Microsofts kommende tv-fremstød, Xbox Originals, der ser dagens lys til juni.
For her er tv-seerne tvunget til at kigge igennem en Xbox-konsol eller anden Microsoft-enhed, hvis de vil se drama-, komedie- og dokumentarserier hos it-giganten.
"Der har tidligere været forsøg på at kæde indhold sammen med bestemte platforme, og det er traditionelt ikke noget, som forbrugerne kan lide," er Frands Mortensen vurdering.
Gælder om at være størst i Danmark
Indtil videre møder hans udsagn opbakning i statistikkens verden.
For en opgørelse fra DR over danskernes tv-kiggeri viser, at Netflix som den største streaming-kanal tegner sig for tre procent af danskernes samlede tv-sening, hvilket svarer til, at Netflix ville være Danmarks sjettestørste tv-kanal.
HBO figurerer slet ikke i den oversigt (på side 30).
Med en produktionsomkostning på op mod en halv milliard kroner for 'House of Cards' fremhæver medie-professor Frands Mortensen, at der skal produceres meget af den slags indhold, hvis det unikke indhold alene skal vinde tv-seernes gunst.
"Om en måned eller to er der jo ingen, der taler om 'House of Cards' længere, og så skal der ske noget nyt, der igen kommer til at koste kassen," siger han.
Samtidig mener han ikke, at en public service-station som DR for alvor kommer under pres fra it-giganternes mediesatsninger.
"Disney og Netflix er kæmpeselskaber, men de er slet ikke lige så store som DR her i Danmark, og det er i sidste ende, hvad der betyder noget for at erobre de danske tv-seere," forklarer Frands Mortensen.
Giganten i kulissen
Ud over de nævnte it-selskaber lurer Google i kulissen med måske den allerstørste online-tv-succes - Youtube.
Online-videositet med mere end én milliard brugere og seks milliarder månedlige videovisninger karakteriserer medie-professoren på følgende måde:
"Youtube kan fås på nettet, på tv og på mobilen, og det er i virkeligheden bare en almindelig konkurrent til de nuværende tv-kanaler. Når det gælder de store begivenheder som VM i fodbold, er der en overproduktion, mens vi stadig mangler at se (gratis, red.) kvalitetsindhold."
Læs også:
Lækkede dokumenter: Google på vej med stor tv-satsning
Netflix klar med ny streaming-teknologi: Fire gange klarere end HD