Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI), der laver rammeaftaler på vegne af det offentlige Danmark, har netop annonceret genudbud af rammeaftalen 02.19 ASP/Cloud SaaS - en af landets ubetinget største it-rammeaftaler, med en forventet volumen omkring de 2 mlliarder kroner.
Den kommende aftale bliver opdelt i fem delaftaler målrettet staten, kommunerne, regionerne, undervisningssektoren og forsyningssektoren.
SKI skriver, at man ønsker et bredt leverandørfelt for at give de offentlige brugere en bred og fleksibel aftale.
Dermed er det positivt at åbner SKI muligheden for, ifølge dem selv, at et bredt felt af både små og store leverandører på ASP/Cloud markedet kan anmode om at blive prækvalificeret, og få mulighed for at tilbyde løsninger indenfor de udbudte ydelser, så både de traditionelle men også nye innovative leverandører kan være med.
Så langt så godt
SKI har været inde i en bekymrende tendens
Som tidligere SKI chefkonsulenter med speciale indenfor netop 02.19 ASP/Cloud aftalen (den nuværende), hilser vi absolut denne udmelding velkommen.
Vi har løbende fulgt udviklingen af SKI fra sidelinien, og har bemærket en for os bekymrende tendens.
Vi oplever i højere grad at SKI tilgodeser de store leverandører.
Det kom til udtryk senest i prækvalifikationen til den nye SKI It-drift aftale 02.22, hvor der blev sat et omsætningskrav på minimum kroner 30 millioner.
Der blev prækvalificeret 5 leverandører ud fra de leverandører med højest omsætning, hvilket i sagens natur afskar en række af de mellemstore driftsfirmaer for at have en chance for at byde ind alene, hvis man ville prækvalificeres.
Man kunne også se det i SKI's aftale for rengøringsservice fra sidste år, hvor man gik fra tidligere at have 5 regionale aftaler, til kun at have to regionale aftaler (Hovedstaden og øvrige Danmark).
Igen noget som favoriserer de helt store landsdækkende virksomheder, og er mindre godt for de små og mellemstore.
Dermed mener vi at SKI, hvis de fortsætter af dette spor, måske er i gang med at skyde sig selv i foden.
De små og mellemstore spændende innovative virksomheder opgiver på forhånd at byde ind på aftalen, hvis der sættes krav som på forhånd afskærer disse virksomheder i at byde.
Og til det offentliges behov for store reelt forpligtende aftaler har man jo blandt andet Statens Indkøb allerede og naturligvis det offentliges mulighed for selv at lave et EU-udbud.
Vi mener derfor, at SKI's fremtidige berettigelse består i at lette adgangen til salg til det offentlige for de mindre virksomheder også, ved at lave rammeaftaler hvor udbudspligten er afløftet - og hvor de mindre virksomheder har en reel chance for at byde ind på rammeaftalen.
Og JO, vi mener absolut at SKI har en fremtidig berettigelse.
Nye intentioner fra SKI
I prækvalifikationen nævnes de objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: "kriteriet for begrænsning antallet af kandidater sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der inden for rammeaftalens ydelser har de højeste ydelsesspecifikke omsætning".
Hvordan dette kriterium understøtter de små- og mellemstore virksomheder kan nok være en smule svært at se.
SKI-leverandørerne skal også fordeles på 5 delaftaler istedet for 3.
Mon ikke man kan forvente at de store virksomheder kommer på alle 5 delaftaler, det vil alt andet lige give færre unikke virksomheder på aftalen, og formentlig skubbe nogle af de mindre ud.
Vi vil derfor glæde os til at se hvor mange små og mellemstore virksomheder der reelt kommer på den nye SKI ASP/Cloud aftale.
Intentionen fra SKI er jo god, men om det i praksis udmønter sig i at en række af de nye innovative leverandører kommer på aftalen bliver ganske spændende at se.
Stolelegen om de attraktive pladser kan begynde, og som de fleste jo ved, er der nogen der har størrelsen til at brede sig godt over stolene, men lad os håbe, at det ikke udelukkende bliver tilfældet her.
Klummen er skrevet af
Lars Kjær Kuhlmann, tidligere chefkonsulent og kundepartner i SKI - Partner i Zohnesen & Klint.
og
Mikael Klint, tidligere chefkonsulent og kontraktansvarlig i SKI - Managing Partner i Zohnesen & Klint