Microsoft har givet software-udviklerne tre måneder til at få deres løsninger til at komme i overensstemmelse for nye regler for, hvordan adware må fungere i Windows - og ellers bliver softwaren simpelthen blokeret af Windows' sikkerhedsløsninger.
Det fremgår af et blogindlæg fra softwaregiganten.
"Programmer, der promoverer et produkt eller en service uden for deres eget program, kan forstyrre din computer-oplevelse. Du skal have et klart valg og kontrol, når du installerer programmer, der åbner reklamer," skriver Microsoft.
De nye regler fra Microsofts side er blandt andet, at det skal være meget tydeligt, hvordan man lukker for reklamen, og at det skal fremgå tydeligt, hvilket program der åbnede for reklamen.
Og selve programmerne, der bringer reklamerne ind på brugernes maskiner, skal følge standard-metoden til afinstallering, skriver Microsoft videre.
"Det er vigitgt, at både udviklerne og vores kunder forstår dette kriterium."
Har tre måneder
Microsofts definition på adware lyder, at det er software, der kører på brugerens maskine og reklamerer for andre produkter eller services end programmet selv.
"Mange programmer bruger reklamer som en slags betaling for programmet, og det er også en helt acceptabel praksis."
"Vi er mere bekymrede over de reklamer, der forstyrrer vores kunders Windows-oplevelse uden at give dem et valg eller kontrol over det."
Og Microsoft går skridtet videre end bare at fremlægge de nye kriterier for, hvad adware er, og hvordan det må fungere på Windows.
Hvis udviklerne ikke følger de nye regler, bliver softwaren simpelthen blokeret, meddeler Microsoft, der her ridser forskellen på den gamle og den nye metode op.
"Når vores sikkerhedsprodukter i dag opdager, at et program er adware, advares brugerne og får en anbefalet handling. Hvis de ikke reagerer, vil sikkerhedsproduktet lade adwaren køre, indtil brugeren træffer et valg."
"Når et af vores produkter nu opdager adware, vil det med det samme stoppe programmet, og brugeren vil blive orienteret. Brugeren har så mulighed for at gendanne programmet, hvis de ønsker det."
Microsoft skriver, at de nye adware-kriterier træder i kraft den 1. juli, hvilket betyder, at udviklerne har tre måneder til at bringe deres software i overensstemmelse med de nye regler.
Læs mere om adware-ændringer på Microsofts hjemmeside.
Læs også:
Bloatware: Er det glimrende apps eller en pestilens for dig?