Der er god grund til at passe på, hvor meget du benytter Facebook, Twitter eller LinkedIn i arbejdstiden. Tre ud af ti chefer kontrollerer nemlig deres medarbejderes brug af de sociale medier, skriver Politiken.
Det fremgår af en undersøgelse fra Lederne, der har spurgt 1.594 ledere i danske virksomheder. I fjor angav 23 procent af lederne, at de kiggede med over skulderen.
»Det skal ses i lyset af, at flere og flere har taget de sociale medier til sig. Lederne skal samtidig forholde sig til, at der kommer nye generationer på arbejdsmarkedet, hvor sociale medier er en naturlig ting. Undersøgelsen tydeliggør, at de sociale medier også er en ledelsesmæssig udfordring«, siger ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen til avisen.
Chefen holder øje med tidsforbruget
Ifølge Lederne er det først og fremmest tidsforbruget på de sociale medier i arbejdstiden, som er løbet løbsk og har fået virksomhederne til at øge kontrollen.
»Det er ikke en ny problematik, at nogle medarbejdere bruger for meget tid på det private. Før foregik det mere ved kaffemaskinen eller i telefonen. I dag foregår det i stigende grad online«, forklarer hun.
Og måske er det ikke uden grund, at virksomhederne overvåger de ansatte.
Hver niende leder har nemlig ifølge Politiken oplevet, at brugen af de sociale medier har fået ansættelseskonsekvenser for en medarbejder.