Interview: Hvis du er CIO eller ansat i en it-afdeling, kan du formentlig nikke genkendende til, at jobbet er under voldsom forandring.
It-løsningerne har aldrig været mere afgørende for forretningen, end de er i dag, men samtidig bliver it-afdelingen udfordret af netop forretningen i en grad, som man ikke så for bare få år tilbage.
Der er kommet nye boller på it-suppen i forhold til, hvordan man bruger og indkøber it i virksomheden, og cloud-services, outsourcing og offshoring er med til at ændre it-afdelingens rolle.
"Hvordan får man lavet den rigtige it-strategi, så det ikke bare er bits og bytes?"
Claus Hagen Nielsen er som CIO i COWI en af de danske it-ledere, der allerede er langt med at skabe fremtidens it-organisation. Han beskriver de grundlæggende udfordringer, man har som CIO i 2014 :
"Det er blevet rigtig vigtig at få lavet den rigtige governance-model: Hvordan får man linket it og forretning sammen? Hvordan får man lavet den rigtige it-strategi, så det ikke bare er bits og bytes, men så den er lavet med basis i forretningsstrategien og med en forståelse for forretningen?"
"Hvis man ikke har det på plads, så bliver man kørt over," lyder det fra Claus Hagen Nielsen.
Konsekvensen af ikke at have styr på de ting kan nemlig være, at forretningen tager teten i forhold til valg af nye it-løsninger.
"Så bliver vi sådan en installations- og infrastruktur-fabrik," siger Claus Hagen Nielsen til Computerworld.
It-afdelingens nye rolle
CTO Karsten Fogh Ho-Lanng i NNIT er enig, og han tilføjer, at der allerede er sket et væsentligt skift i mange virksomheder.
"Der bliver truffet mange it-beslutninger, som ikke er it-afdelingens beslutninger. Vi begynder at se, at marketingafdelingen køber app-udvikling, og vi begynder at se produktafdelingen blive digital og at have softwareudviklere ansat."
Det er dog ikke nødvendigvis noget problem, for det betyder også, at it-afdelingen - hvis forandringerne omfavnes - har en gylden mulighed for at komme til at spille en endnu mere vigtig rolle i virksomheden.
"Det betyder, at it flytter længere frem i forretningen og bliver meget mere en del af den måde, man går til markedet på. Det er ikke 'kun' en støtte-proces til forretningen," siger Karsten Fogh Ho-Lanng og henviser til en undersøgelse (PDF), NNIT har lavet blandt 182 it-beslutningstagere, hvor denne tendens er fremherskende.
Dette skal du altid huske som CIO
For Claus Hagen Nielsen begynder arbejdet med at skabe den moderne it-organisation i høj grad med, at man som CIO skal evne at få sig placeret på det rigtige C-level-niveau, så man har det nødvendige mandat til at indgå i de vigtige beslutninger i virksomheden.
"Der er rigtig mange af de forretningsmæssige beslutninger, som kan blive anderledes, hvis de understøttes rigtigt af it," forklarer Claus Hagen Nielsen, der før han blev CIO i COWI var vice president of IT hos Danisco.
Det centrale spørgsmål er så, hvordan man som it-ansvarlig sikrer sig det mandat, Claus Hagen Nielsen taler om? Det er nemmere sagt end gjort, for selv hvis man bliver headhuntet til virksomheden som CIO - og dermed har en form for mandat fra begyndelsen - skal det forsvares, forklarer Claus Hagen Nielsen.
"Man vil ret hurtigt blive spillet ud, hvis man ikke har noget at komme med og kun skyder med løst krudt. I det design, man skal lave i sin it-afdeling omkring organisationsstrukturer, er det ret vigtigt, at man har nogen, der evner at tale med forretningen," lyder hans råd.
"Jeg har dygtige enterprise-arkitekter, der er en blanding af forretningsfolk og it-folk, som forstår både forretningen og it-afdelingens muligheder."
Alting skal gå hurtigere
Karsten Fogh Ho-Lanng fra NNIT peger på, at man grundlæggende skal fokusere på at kunne levere værdi til forretningen, for gør man det, har man også et godt fundament for at kunne spille en endnu mere central rolle fremadrettet.
"Fra vores mobiltelefoner og andre steder er vi blevet vænnet til, at den næste opdatering kommer om 14 dage, for det er sådan, apps fungerer"
Han forklarer, at it-afdelingens gamle domæne med at holde styr på, at de administrative systemer kører, at netværket er i orden, og at den helt basale, traditionelle infrastruktur og applikationerne fungerer, ikke flytter ud i forretningen.
"Men der sker bare så meget teknologisk udvikling, som er meget mere nede i kernen af, hvad virksomheden egentlig handler om, som man så ikke bliver en del af som it-afdeling, hvis man ikke ved, hvordan man skal tilføre værdi til det," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
En konkret udfordring, mange it-afdelinger mærker i disse år, er de øgede forventninger til, hvor hurtigt nye it-løsninger skal kunne udvikles. It-afdelingen risikerer hurtigt at blive opfattet som en hæmsko for innovationen, hvis man ikke kan understøtte den agilitet, der er blevet så vigtig.
"Jeg tror, at man er nødt til at arbejde med it i flere hastigheder. Fra vores mobiltelefoner og andre steder er vi blevet vænnet til, at den næste opdatering kommer om 14 dage, for det er sådan, apps fungerer. Det er
"Du kan tilføre noget agilitet ved, at du har en standardiseret platform, som det er nemmere at arbejde med. Man skal sørge for at have et standardiseret setup, der er agilt nok," lyder rådet fra NNIT's CTO.
Sådan undgår du spaghettireder
Claus Hagen Nielsen fra COWI tilføjer, at det er helt afgørende at have styr på business process management og governance-strukturerer.
"Hvis man ikke har BPM, og hvis man heller ikke har den rette governance-struktur, sker der det, at den forretningsenhed eller direktør, der råber højest, har mest power eller flest penge, får lov til at udvikle det, han eller hun vil."
"Efterhånden som sådan noget har kørt i nogle år, får man lavet en spaghettirede, der gør, at agiliteten i forretningen også begynder at få et problem, fordi man ikke længere kan følge med den udvikling, der foregår på markedet. Ens it-systemer er blevet for komplekse."
Det bider sig selv i halen, for dermed vælger flere afdelinger i virksomheden måske it-værktøjer uden at tage højde for den samlede arkitektur - og dermed bliver det endnu sværere at få it-miljøet til at hænge ordentligt sammen og at sikre agiliteten fremadrettet.
"Efterhånden som sådan noget har kørt i nogle år, får man lavet en spaghettirede, der gør, at agiliteten i forretningen også begynder at få et problem"
"De, der burde have kompetencerne til at vælge de rette tools til forretningen, er it-afdelingen," lyder det fra Claus Hagen Nielsen.
Sådan kan en moderne it-organisation se ud
Det forudsætter dog, at man har de rigtige profiler og den rette it-organisation, og det er her, at vi finder den måske vigtigste opgave for nutidens CIO'er. Claus Hagen Nielsen har som CIO i COWI 109 it-medarbejdere fordelt på 10 lande.
Han har blandt andet sikret, at han har lokale repræsentanter for it-organisationen og har samtidig etableret både en enterprise architect-del og en portofolio management-del i it-afdelingen.
I hvor høj grad har du været nødt til at skifte ud og få nogle helt nye profiler ind i din organisation?
"Hvis jeg ser på de arkitekter, jeg i dag har, har jeg måttet ansætte nogle flere og nogle nye mennesker," fortæller han. Samtidig har COWI taget hul på intern sourcing ved at bygge en afdeling på i Litauen, og derudover er en del it-opgaver outsourcet.
"Ved at outsource noget har jeg fået frigivet noget udviklingskapacitet, som før kom til at sidde og lave drift, selv om det var udviklere."
Claus Hagen Nielsen mener, at det grundlæggende handler om at gøre tingene på den mest fornuftige måde, så it-ressourcerne bliver anvendt bedst muligt.
"Nogle gange kan man jo købe udvikling ude i byen, og det er der, at man ikke skal være så gammeldags, at man vil lave alting selv. Der skal sidde nogle i organisationen, som er så forretningsmæssigt uddannede, at man går til markedet og køber den service, hvis man kan det."
Derfor har besparelser altid en pris
Claus Hagen Nielsen mærker som CIO i COWI også det pres på it-omkostningerne, som de fleste it-ansvarlige kender alt for godt.
"Vi er alle sammen i dag under pres for, hvad ting koster. Om it koster 1.000 kroner mere per bruger eller ej, betyder faktisk ret meget på bundlinjen," siger han til Computerworld.
Skal man som CIO ikke kunne give det modspil, at det ikke altid er en god idé at spare på it-omkostningerne?
"Jo, og jo større ens budget er, jo nemmere er det for CFO'en at komme og sige: 'Kan du ikke lige fjerne fire millioner i dit it-budget.'"
"Hvis man får skabt den transparens i sin it-afdeling på omkostningsniveauer og på serviceniveauer, er diskussionen meget nemmere"
I den situation anbefaler Claus Hagen Nielsen, at man laver en liste over de initiativer og projekter, der ikke kan blive til noget, hvis man sparer.
"Så kan de bare vælge på listen, hvad det er, de ikke vil have. Efterhånden som de går igennem listen, finder de ud af, at der er ret mange af de ting, som de faktisk har brug for - og på den måde bliver diskussionen nemmere."
"Hvis man får skabt den transparens i sin it-afdeling på omkostningsniveauer og på serviceniveauer, er diskussionen meget nemmere," forklarer Claus Hagen Nielsen.
Læs også:
Derfor mister din it-afdeling indflydelse i virksomheden