Den guldrandede vækst-historie om Novo Nordisk's it-selskab, NNIT, får lagt endnu et kapitel til med selskabets netop offentliggjorte regnskab for 2013.
Med en vækst i resultatet før skat på 14 procent til 246 millioner kroner og i omsætningen på ni procent til 2,2 milliarder kroner slår selskabet endnu en gang it-service-markedet med flere længder med sine vækstrater.
Markedet steg ifølge IDC i 2013 med omkring halvanden procent.
NNIT kalder selv væksten for kontrolleret.
Selskabet har indtil videre lagt planer for væksten til 2020.
Og pilen peger kun én vej: Op.
"Vi har strategiske targets frem til 2020, hvor vi sigter efter at stige fem-otte procent i overskud årligt. Det kan godt være, at tingene vil flade lidt ud, og at vi ikke kan holde vækstrater i omsætningen på mere end 10 procent. Men som tingene er lige nu, ser det stadig ud til pæne vækstrater i den kommende tid," siger selskabets nytiltrådte finansdirektør, Carsten Krogsgaard Thomsen, til Computerworld.
NNIT har haft vækst og overskud, så langt øjet rækker tilbage.
"Hvis en dansker koster 100 kroner for en opgave, koster en kineser måske 50 kroner, mens en automatiseret løsning koster 10 kroner"
Forude venter børsnoteringen, som NNIT har sat kursen mod, og som efter alt at dømme vil blive gennemført i 2015.
Selskabet er i dag i gang med at klarlægge mulighederne, men betegner resultatet for 2013 som 'et godt grundlag' for den kommende notering.
Det kan du læse mere om her: NNIT-direktør: Derfor skal NNIT børsnoteres
Et marked i vækst - men det er ikke nok
NNIT vokser i disse år ikke mindst på, at det lukrative marked for it-services er i fremgang.
Brændstoffet er virksomheder og organisationers behov for at effektivisere, automatisere og udnytte de stadigt stigende fordele, der ligger i de stedse smartere it-systemer.
Det har fået mange af de store it-virksomheder til at flokkes ind på service-markedet i håbet om at kunne positionere sig og få fat i en god bid af den voksende kage.
Her ligger NNIT godt til.
Her rykker det for alvor for NNIT
Selskabets ubetinget største kunde er dog fortsat moderselskabet Novo Nordisk, der fortsat står bag mere end halvdelen af NNIT's omsætning.
Vækstmæssigt er det imidlertid på enterprise-området, at det for alvor rykker.
Med kæmpeordrer fra Arla og DSB i hus er NNIT's omsætning her vokset med 118 procent i forhold til i fjor, mens omsætningen fra life science-området uden for Novo Nordisk er steget med ni procent og omsætningen fra Novo Nordisk er steget med en enkelt procent.
Det billede forventer NNIT's ledelse vil fortsætte i den kommende tid.
"Det er stadig vores prioritet at levere, så patienterne får deres medicin, grisen bliver slagtet og mælken kommer ud"
"Enterprise er et område, som vi satser meget på. Ordrerne fra Novo Nordisk forventer vi vil vokse moderat, mens vi forventer stor vækst i enterprise-segmentet også i indeværende år," siger finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Prisen skal ned
NNIT er godt tilfreds med selskabets resultat, som ifølge topchef Per Kogut bygger på de samme elementer år efter år, nemlig kvalitet og kundetilfredshed.
Det kan dog ikke gøre det alene.
For der er krig på kniven på it-servicemarkedet, hvor store indiske it-service-selskaber som Cognizant, Wipro, Tata og HCL i de senere år er buldret ind på det danske marked, hvor de har udfordret de etablerede spillere som Accenture, NNIT, CSC, Netcompany, IBM og andre.
Og det kan NNIT mærke.
"Der er enorm konkurrence mellem de etablerede spillere og nu også inderne, der er kommet ind som den nye ingrediens. Der er et mægtigt udskillelsesløb i gang i dette ekstremt konkurrenceudsatte marked," siger Per Kogut.
Du kan læse mere om det indiske felttog her: Asiaterne kommer tromlende: Den nye verdensorden har ramt Danmark.
NNIT's største udfordring: Prisen skal ned
Per Kogut peger på, at det har været en af NNIT's største udfordringer i de senere år at fastholde den høje kvalitet, som NNIT altid har slået sig op på, til en konkurrencedygtig pris.
For priserne skal være konkurrencedygtige, hvis man vil vinde det, som Per Kogut kalder "et slagsmål med inderne" og de øvrige spillere på markedet - ikke mindst for et selskab, der ellers historisk har hørt til i den dyrere ende af skalaen.
"Inderne kommer buldrende, og derfor skal vi ned i pris. Vi er nødt til at være leveringsdygtig i gunstige priser, og det mener vi også, at vi er. Vi kan godt matche indernes pris i de sager, som vi har vundet," siger Per Kogut.
"Inderne er sultne, og de har store ressourcer til rådighed. Men i den sidste ende er det jo ikke sikkert, at mange mennesker på ét projekt kan løse kundens problem," siger han.
Ned i pris
Flere af de andre it-service-selskaber mærker også varmen fra ikke mindst de indiske felttog: IBM Danmark har i lang tid været i gang med at omorganisere og effektivisere, mens CSC Danmark har været gennem en stor arbejdskonflikt for at bragt sine lønomkostninger længere ned.
Læs mere her: IBM Danmarks gigantiske slankekur - hvad er læren?
Også NNIT har fuld fokus på selskabets omkostninger og dermed den pris, som det kan byde kunderne.
NNIT har således åbnet store afdelinger i Kina og Filippinerne og har en større afdeling i Tjekkiet under opbygning.
Omkring hver tredje NNIT-medarbejder er i dag ansat uden for Danmarks grænser.
Her har selskabet adgang til topkvalificerede medarbejdere til en lavere løn, end det kræver herhjemme.
Samtidig er offshore-centrene tæt på de markeder, hvor NNIT's kunder også opererer, mens de i praksis fungerer som en integreret og velsmurt del af NNIT-organisationen, lyder vurderingen.
"Vi har adgang til lave omkostnings-ressourcer i de lande, men kan køre projekterne så effektivt, at vi ikke behøver at have så meget mandskab på som de andre. Det har vist sig at være en effektiv kombination," siger Carsten Krogsgaard Thomsen.
For Per Kogut er det alt sammen led i at blive mere konkurrencedygtig.
"I sidste ende handler det om at komme frem til at få sat strøm til og automatiseret opgaverne. For hvis en dansker koster 100 kroner for en opgave, koster en kineser måske 50 kroner, mens en automatiseret løsning koster 10 kroner. Så bliver det endnu billigere, og dermed kan vi blive endnu mere konkurrencedygtige," siger han.
Her er NNIT's første-prioritet: Dette kommer før alt andet
Den svære balance
NNIT balancerer således hele tiden mellem at kunne tilbyde en gunstig pris og den høje kvalitet på ydelserne, som selskabet altid har slået sig op på.
Som barn af et medicinal-firma ligger det i NNIT's sjæl og dna, at opgaver i bogstaveligste forstand kan være livsvigtige, og det smitter af på selskabets fokus på kvaliteten.
NNIT's processystemer er 'knaldrobuste, men også ret rigide,' mener Per Kogut.
"Vi har jo set, at der i de senere år har været en del fokus på driftsnedbrud og lignende, og det er bare vigtigt for os, og vi bliver hængt op på det af vores ejer [Novo Nordisk, red.]: Høj kvalitet er det vigtigste. Det er stadig vores prioritet at levere, så patienterne får deres medicin, grisen bliver slagtet og mælken kommer ud," siger Per Kogut.
NNIT havde allerede ved årsskiftet sikret sig ordrer for 1,8 milliarder kroner i 2014, og selskabet forventer, at væksten vil fortsætte i de kommende år.
"Vi er jo kommet godt ind i 2014, og der skal allerede nu faktisk ikke så meget til, før vi kommer over det niveau, som vi landede på i 2013. Men fremtiden afhænger selvfølgelig af, om vi kan blive ved med at være konkurrencedygtige, og om vi kan fortsætte rejsen ud i verden," siger Carsten Krogsgaard Thomsen.