Danske Bank satser på den tyske it-koncern Software AG, som nu skal stå for en løsning, der skal effektivisere bankens forretningsprocesser.
Ordren fra Danske Bank er ifølge den nyudnævnte direktør for Software AG's forretning i Danmark og Norge, Jesper Sørensen, det første skridt i en offensiv på det danske marked for løsninger inden for blandt andet business intelligence og big data.
"Det er en fornøjelse at kunne præsentere Danske Bank som en kunde, vi nu skal hjælpe med at opnå en højre effektivitet gennem vores kraftfulde værktøjer til forretningsanalyse og samarbejde," lyder det fra Jesper Sørensen, der tiltrådte jobbet som dansk chef i begyndelsen af februar.
Han er helt på det rene med, at han bliver målt på sin evne til at skabe vækst i den danske forretning.
"Jeg ser Software AG som en "sleeping giant" med meget store muligheder for vækst, og vi ser os selv som en spiller, der kan tage konkurrencen op med Oracle, SAP, IBM og Microsoft inden for dokumentation og analyse af forretningsprocesser," siger Jesper Sørensen.
Software AG har ifølge Jesper Sørensen i mange år stået i skyggen af sine landsmænd og konkurrenter fra SAP. Men med tilstedeværelse i 70 lande og 5.200 ansatte er selskabet i dag i top 25 blandt verdens største softwareselskaber med en omsætning i 2013 på tæt ved en milliard euro.
"Det vi bringer til markedet er evnen til at understøtte kundens forretning med dokumentation, analyse og monitorering af data, som så kan bruges til at effektivisere forretningsprocesser," siger han.
I Danmark havde Software AG i sit seneste regnskab en omsætning på 65 millioner kroner. Hver fjerde omsætningskrone røg ned på bundlinien og blev til et samlet overskud før skat på 16 millioner.
Ud over Danske Bank har Software AG allerede foden inden for døren hos både større og mindre nordisk private og offentlige kunder som fx Statoil, Dansk Supermarked og Carlsberg.
Læs også: