Artikel top billede

Her kan vi få store problemer med kunstig intelligens

Fremtidens computersystemer skal kunne tilegne sig ny viden og hjælpe brugerne med langt mere komplekse spørgsmål. Drømmen om kunstig intelligens er ved at blive virkelig, men på nogle områder kan det ende som et mareridt.

ComputerViews: "Computere bliver nu i stand til at klare job, som det blev antaget, at kun mennesker kunne udføre."

Sådan lød budskabet sidste år i en rapport fra konsulentfirmaet McKinsey, der udpegede 12 teknologier, der potentielt kan ændre vores måde at leve på, vores virksomheder og den globale økonomi.

"Automatisering af vidensarbejde" lå nummer to på listen.

Det er af McKinsey defineret som brugen af computere til at udføre opgaver, der er afhængige af komplekse analyser, subtile vurderinger og kreativ problemløsning.

"De kan finkæmme massive mængder informationer og opdage mønstre og sammenhænge. De kan ‘lære' regler og koncepter baseret på eksempler ved simpelthen at tygge på data."

"Og med avancerede grænseflader og kunstig intelligens-software kan de forstå og fortolke menneskers tale, handlinger og sågar intentioner ud fra tvetydige kommandoer."

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører"

Netop en sådan teknologi finder man i IBM's Watson-computer, som nu for alvor begynder at tage form af et kommercielt produkt.

IBM's CEO, Virginia Rometty, har netop beskrevet Watson som en del af en ny it-æra - den kognitive æra - hvor vi vil møde markant anderledes computere.

"Du viser dem ting, og de lærer. Du arbejder med dem på en helt anden måde, det er et samarbejde med systemerne," forklarede IBM-CEO'en på Mobile World Congress - læs mere om det her.

Kæmpe perspektiver i den nye teknologi

I McKinseys rapport blev det estimeret, at de nye it-løsninger i år 2025 på verdensplan vil kunne tage sig af arbejdsopgaver, der ellers ville kræve mellem 110 og 140 millioner fuldtidsansatte.

Om den specifikke forudsigelse kommer til at holde stik, kan kun fremtiden vise, men der er næppe tvivl om, at systemer med kunstig intelligens rummer et enormt potentiale.

"Vi har kunder - banker eksempelvis - der kigger på, hvordan de fuldstændig kan genopfinde deres frontend. Eller et forsikringsselskab, der kigger på, hvordan det kan bruge det til at hjælpe deres callcenter," sagde Virginia Rometty blandt andet om brugen af Watson.

Men der er samtidig en risiko forbundet med den mere intelligente software og hele den automatisering af ellers komplekse arbejdsopgaver, der finder sted i disse år.

Dette kan give os store problemer

It-forfatter og -kommentator Nicholas Carr, der blandt andet står bag bogen "Does IT matter?" skrev sidste år et essay i The Atlantic med titlen "The Risk of Putting Our Knowledge in the Hands of Machines".

Her fremhævede Nicholas Carr de problemstillinger, der opstår i kølvandet på de nye teknologier.

"Da vi føler os overbeviste om, at maskinen vil fungere uden problemer og håndtere ethvert problem, der måtte vise sig, tillader vi, at vores opmærksomhed flakker. Vi mister engagementet i vores eget arbejde, og vores opmærksomhed på, hvad der sker omkring os, falmer."

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører. Når en computer giver forkerte eller utilstrækkelige data, forbliver vi uvidende om fejlen," skrev Carr blandt andet. 

I den mere avancerede ende af den nye type "intelligente" computere finder vi eksempelvis auto-piloter på flyvemaskiner, digitale diagnosticerings-værktøjer i sundhedssektoren, og it-værktøjer til arkitektens arbejde med at designe en ny bygning.

Eller et system som Watson, der kan give dig svar på komplekse spørgsmål på et splitsekund.

Og mens alle de nye muligheder som udgangspunkt naturligvis er positive it-fremskridt, sker de ikke, uden at der samtidig følger nye problemstillinger med.

Derfor er det lettere sagt end gjort

Chief software architect i Microsoft Business Solutions Mike Ehrenberg har for nylig forklaret i Computerworld, at der er en række udfordringer forbundet med at udvikle software, der i langt højere grad forstår brugernes behov og hjælper dem på vej i det daglige arbejde.

"Hvis du spørger, hvordan vores salg så ud i EMEA i det seneste kvartal, er der ét korrekt svar på det, og det er vores job at gøre søgningen så hurtig som mulig."

"Når du forsøger at gøre mere proaktive ting, forudsigelserne, er svaret ikke sort og hvidt, så vi skal bruge forskellige teknikker og maskinlæring, og vi skal forstå, hvilken tillid vi har til svaret," forklarede Mike Ehrenberg blandt andet.

Hvilke muligheder og begrænsninger ser du selv i mere intelligente og automatiserede computersystemer?

Læs også:

Her er IBM's nye super-teknologi: Sådan vil den ramme dig

Sådan laver man intelligent software uden at begå brølere

Derfor bliver du snart overflødiggjort af en computer

Smart software kan få dig til at begå kæmpebrølere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere