Hvis der er én ting, ingen har lyst til at se efter en hård dag på jobbet, er det en lettere fordrukken gris henslængt i ens lænestol.
Men sådan former livet sig nogle gange for sherif Bigby Wolf, der må leve med, at grisen Colin fra tid til anden kigger forbi, nasser nogle smøger og drikker hans whisky. Men det er vel også kun rimeligt, når Bigby Wolf for år tilbage blæste Colin's hus omkuld.
Landflygtige eventyrfigurer
Spiludvikleren Telltale Games er dykket ned i tegneseriernes verden i forbindelse med deres seneste spil "The Wolf Among Us", som henter sin verden i forfatteren Bill Willinghams prisbelønnede tegneserie "Fables", der er udkommet på forlaget DC Comics siden 2002.
"Fables" er historien om, hvordan en borgerkrig og en tyrannisk diktator i eventyrernes verden har sendt en lang række af de velkendte eventyrfigurer på flugt og tvunget dem til at bosætte sig i New York blandt de almindelige dødelige.
Her lever så de væsener, der ligner mennesker, samt dem der har råd til magiske forklædninger, i den såkaldte Fabletown - et lille område af storbyen skærmet af magi, så de til tider noget overnaturlige hændelser i området ikke bemærkes.
De eventyrvæsner, der på ingen måde kan begå sig i menneskernes verden, er i stedet henvist til The Farm - et landområde nord for byen, hvor ingen lægger mærke til de blinde mus, drager og fordrukne grise. Fælles for alle de eventyrvæsner, der bosætter sig enten i Fabletown eller The Farm, er imidlertid, at de får amnesti såvel som syndsforladelse for tidligere handlinger.
Sherif i Fabletown
Det er derfor, Bigby Wolf - Store Stygge Ulv - bestrider jobbet som sherif i Fabletown.
"Når Bigby Wolf har fri efter en dag, hvor han har måttet forhindre Jægeren i at banke en prostitueret fra sans og samling, er en fordrukken gris i en lænestol ikke nogen ønskesituation"
For nok frygter mange af indbyggerne det mægtige ulvevæsen, der gemmer sig lige under de evige skægstubbe og smøgen. Men alle ved også, at Bigby holdes i snor af bystyret repræsenteret ved Snehvide og Ichabod Crane, og at ulven altid får sit bytte, når en forbrydelse har fundet sted.
Så når Bigby Wolf har fri efter en dag, hvor han har måttet forhindre Jægeren (ja, ham der i sin tid forhindrede ulven i at æde og fordøje Rødhætte og hendes bedstemor) i at banke en prostitueret fra sans og samling, er en fordrukken gris i en lænestol ikke nogen ønskesituation. Men intet er selvfølgelig så skidt, at det ikke kan blive værre.
Den prostituerede dukker nemlig op på Bigbys dørtrin - eller hendes afskårne hoved gør. Hun viser sig at være prinsessen fra brødrene Grimm-eventyret Tusindskind, og mistanken retter sig hurtigt mod Jægeren. Men som med alle gode kriminalhistorier er intet, som det synes, og snart vikler plottet sig både om flere mord og skjulte dagsordner såvel som en række mere eller mindre kendte eventyrfigurer.
En interaktiv fortælling
Telltale Games leverer i højere grad en interaktiv fortælling pakket ind i den klassiske adventure-genre end et traditionelt spil. "The Wolf Among Us" handler meget om at undersøge omgivelserne, stille de rigtige spørgsmål og ikke mindst at træffe valg undervejs.
Der skal træffes valg i enhver samtale - ofte med et tidmæssigt pres der fremtvinger hurtige beslutninger. Det er svarmuligheder, der senere i spillet påvirker historien og de forhold, Bigby Wolf har til de folk, han møder. Ikke alle valg har lige store konsekvenser, men hvilke der har betydning, er svært at forudsige, når det på et splitsekund skal besluttes, om en hvid løgn eller sandheden er vejen frem.
Valgene og konsekvenserne er tydeligere, når der er action på skærmen. For selvfølgelig kan en mand som Bigby Wolf ikke klare sig gennem en kriminalsag uden til tider at blive meget fysisk.
Her handler om at ramme de rette taster på det rette tidspunkt - der gives ikke frit los, for der ligger en historie, som skal fortælles. Mens dens forgreninger står klart, når valget efter et slagsmål står mellem at lade den ene eller anden mistænkte undslippe.
"Stemningen er fortættet på den helt rigtige måde"
Ingen zombier
Denne måde at fortælle en historie i et spil på har Telltale Games arbejdet med i årevis, men for alvor fundet strukturen for i deres med rette kritikerroste spilversion af "The Walking Dead", der stod som en af de emotionelt stærkeste spilfortællinger i 2012.
Helt de samme toner rammes ikke i "The Wolf Among Us" - og heldigvis for det. I stedet serverer Telltale Games en regulær Noir-fortælling hensat til midten af 1980'erne, omkring 30 år før handlingen i tegneserieforlægget "Fables" tager fart.
Stemningen er fortættet på den helt rigtige måde, kriminalhistorien folder sig langsomt ud og spilleren inviteres til et New York, der til forveksling ligner noget velkendt - hvis det ikke lige var for fordrukne talende grise.
The Wolf Among Us består af fem kapitler. De første to kan downloades på Steam nu.