Forbrugerombudsmanden har modtaget endnu en klage over et selskab, som efter klagerens mening har spammet mobilkunder med reklame-SMS'er.
Forbrugerombudsmanden behandler i forvejen en sag mod teleselskabet Debitel, som blandt andet drejer sig om 12.000 reklame-SMS'er.
Den nye sag handler om et selskab, som lever af at udbyde SMS-tjenester, både til virksomheder og gennem salg af blandt andet ringetoner og baggrundsbilleder til mobiltelefoner, SMS A/S.
Ifølge bladet Telekommunikation har SMS A/S udsendt flere end 1.000 SMS'er med reklamer for et blad med fokus på SMS og andre mobiltjenester. Modtagerne har alle tidligere købt en overtakseret SMS-besked af SMS A/S, skriver bladet.
Ifølge markedsføringsloven er det tilladt at udsende reklamebudskaber elektronisk til kunder, som tidligere har købt en lignende vare i forretningen. Men der skal være mulighed for at framelde sig reklamer fra virksomheden i forbindelse med købet.
Direktør Thomas Mark Bansholt fra SMS A/S siger til Telekommunikation, at muligheden for at framelde sig ikke har fremgået af de SMS'er, som selskabet har sendt til sine kunder.
Han mener dog alligevel ikke, at der er tale om spam, men lover ifølge Telekommunikation at "se på, om der er nogle ting, der skal strammes op på".
- Der er tale om markedsføring af et tilbud til vores kunder, som de ellers ikke ville have fået, siger Thomas Mark Bansholt til bladet.
Jurist Jane Frederikke Land fra Forbrugerombudsmanden understreger, at uvidenhed om reglerne ikke medfører straffrihed.
Vælger Forbrugerombudsmanden at følge klagen til dørs, risikerer SMS A/S at blive idømt en bøde på 100.000 kroner - 100 kroner for hver spam-SMS.