De store it-selskaber er klar til at buldre ind på telemarkedet herhjemme. De ser IP-telefoni som en naturlig forlængelse af deres it-ydelser, og det kan koste de etablerede teleleverandører en stor del af deres forretning.
Både det største it-selskab herhjemme, IBM, og det delvist Mærsk-ejede DMdata er langt fremme med planer om at udbyde IP-telefoni.
Endnu er ingen af selskaberne klar til at agere teleselskaber. De har begge stor respekt for det arbejde, som ligger i at opkræve betaling for hver enkelt samtale.
Til gengæld mener både IBM og DMdata, at telefoni blot er at betragte som yderligere en it-ydelse, når omstillingsanlægget sender samtalerne som IP-datapakker i stedet for som traditionel, kredsløbskoblet telefoni.
Driver omstillingsanlæg
I første omgang ser IBM og DMdata det som deres hovedfokus at drive omstillingsanlæggene for kunderne, fuldstændig som de driver en hvilken som helst anden server.
- Vi kan overtage nummerplan, sikkerhed, overvågning og alt, hvad der ellers indgår i et telefonsystem, fastslår Henning Glegg-Sørensen, som leder IBM's danske netværksafdeling.
- Telefoni bliver rigtigt interessant for os, når vi kan arbejde tæt sammen med virksomheden om at analysere opkaldene og finde frem til, hvordan virksomheden optimalt kan betjene kunderne over telefonen. Samtidig kan vi integrere telefonsystemet med for eksempel ip-baserede dataløsninger som input fra et SAP-system, der bliver præsenteret for medarbejderen, når kunden ringer op, fortæller han.
IBM hjælper også kunderne med at route samtalerne, så de kan spare penge hos teleselskaberne. For eksempel har verdens største it-selskab et callback-system, som kan gøre det billigere at ringe hjem fra mobiltelefoner i udlandet.
- Vores strategi er ikke at være teleoperatør. Jeg ved godt, at teleoperatørerne også vil have fat i mange af de opgaver, som vi udfører, men det er jo netop dér, at skiftet i teknologien finder sted, siger Henning Glegg-Sørensen.
Kan tiltrække nye kunder med IP-telefoni
IBM har leveret en lang række IP-telefonanlæg og driver også anlæggene for nogle få kunder. Så langt er DMdata ikke nået, men der er forhandlinger med en håndfuld.
Til gengæld er DMdata kommet med på en rammeaftale om IP-telefoni fra Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).
DMdata tilbyder myndighederne, at de kan flytte hele deres IP-baserede omstillingsanlæg ind på et af it-selskabets driftscentre, hvorfra DMdata så vil drive det. Det kaldes også for hosted IP-telefoni.
- Vi ser IP-telefoni som en mulighed for at tiltrække nye kunder, og med SKI-aftalen kan vi komme mere ind på det offentlige område, siger DMdatas chef for forretningsudvikling, Borger Borgersen.
- Der er ikke så meget opmærksomhed om netværk som om telefoni, og derfor er det lettere at sælge telefoni, tilføjer han.
Mange penge at spare
I første omgang går DMdata dog efter at overtage telefondriften for sine egne kunder, de store, danske virksomheder.
- IP-telefoni giver en række nye faciliteter for brugerne, og det giver virksomhederne nogle services, som de ikke har i dag, blandt andet gratis interne samtaler, forklarer Borger Borgersen.
Heller ikke han er klar til at drive teleselskab endnu, men der er dog områder inden for telefoni, som "ligger snublende nær", som han udtrykker det.
Et af dem er at samle alle kundernes udgående linier på de driftscentre, hvorfra DMdata driver kundernes IP-omstillingen. Det kan give store besparelser på bylinier.
DMdata har i forvejen et stort datanetværk herhjemme, hvor der også er plads til telefonsamtaler. På længere sigt kan Borger Borgersen godt forestille sig, at DMdata vil tilbyde de store virksomheder, at samtalerne kan sendes som IP-pakker til modtagere af opkaldet i udlandet. Dermed kan virksomhederne spare de ofte dyre udlandsopkald.
- Jeg tror, at IP-telefoni bliver et pænt forretningsområde for os, uden at jeg vil sætte tal på omsætningsforventningerne. Vi har meget store virksomheder som kunder. Dem har vi dialog med, og de har store telefonomkostninger, og derfor er der også gode penge at spare, lyder det fra Borger Borgersen.
Teleselskaber mister service-kontrakter
Netop udlandstelefonien er ifølge direktør Torben Rune fra telekonsulentfirmaet Netplan et af teleselskabernes guldæg i dag. Med it-giganternes indtog på markedet er det svært at forestille sig, at det forretningsområde kan bestå.
- I fremtiden bliver det svært at forestille sig andet end telefoni til lokaltakst, siger Torben Rune.
Han mener, at IBM og DMdata er de første skvulp i en flodbølge af ny konkurrence fra it-leverandører i telebranchen.
- De store it-selskaber har kraftige, internationale datanet. De er vant til at flytte data over store afstande, og det kan de også gøre med telefoni, siger Torben Rune.
I første omgang er det dog et helt andet forretningsområde hos teleselskaberne, som it-leverandørerne vil udradere, nemlig service på telefonanlæg.
- Der er kun få uafhængige leverandører af service til de nuværende telefonanlæg, og en vedligeholdelseskontrakt koster 12 til 15 procent af anlæggets nypris - om året. Det marked forsvinder helt med IP-telefoni, fortæller Torben Rune.