Det danske pc-marked tog nogle drøje hug i 2013, hvor det samlede salg faldt med hele 13 procent sammenlignet med 2012.
Det viser analysefirmaet IDC's opgørelse over årets pc-salg, som netop er blevet offentliggjort.
I alt leverede pc-producenterne 1.248.200 pc'er til markedet. Det er 183.600 færre end året før.
Det er især salget til private forbrugere, der halter voldsomt. IDCs senioranalytiker Anders Elbak har tidligere kædet nedturen for pc-salget sammen med den økonomiske krise. Han mener dog ikke, at samfundsøkonmien længere har den store betydning.
"Det svage pc-salg skyldes i langt højere grad, at folk i dag foretrækker tablets og smartphones," siger Anders Elbak.
En af de mest markante præstationer i 2013 kommer fra kinesiske Lenovo, som nu endegyldigt har sat sig på tronen som Danmarks største pc-producent.
Lenovo har i flere år præsteret stærk fremgang i Danmark. Allerede i 2012 satte Lenovo sig på førstepladsen - et mulehår foran tidligere så dominerende HP.
Ser man på de rene salgstal holder Lenovo - næsten - skansen med en tilbagegang på beskedne to procent. Dermed distancerer Lenovo klart sin amerikanske konkurrent og øger sin markedsandel med tre procentpoint fra 23,3 til 26,3 procent.
Det skyldes ifølge Anders Elbak, at Lenovo ud over en stærk position på erhvervsmarkedet nu får stadigt bedre fat i de private forbrugere.
HP må derimod se sit salg falde med mere end 20 procent. Det får HP's markedsandel til at dykke fra godt 22 procent ned til lige under 20 procent.
Endnu større er nedturen for taiwanesiske Acer, som i kraft af det svage consumer-marked mister næste 30 procent af sit salg. En anden stor taber er Asus, som mister hele 40 procent af sit salg. Dermed lader det til, at de serviceproblemer, som ramte Asus sidste forår, også har haft konsekvenser på salgssiden.
Nedturen betyder, at Asus bytter plads på ranglisten med Dell, som dermed rykker ind i top 5. Sammen med Apple er Dell det eneste pc-mærke, som har præsteret fremgang på det ellers dybfrosne pc-marked.
Dell øger salget med næsten 25.000 enheder. Det er især en vellykket satsning på erhvervsmarkedet, som har skabt fremgangen, lyder det fra administrerende direktør Nicolai Moresco.
"Erhvervsmarkedet er vores hovedfokus, og det er også der, at vi er slået igennem på salget af pc'er. Vi satser at levere "end to end"-løsninger til vores kunder, og det har vi haft god succes med i 2013," siger Nicolai Moresco.
Pc-producenternes leverancer til det danske marked 2012 og 2013
2013 (%) | Antal | 2012 (%) | Antal | |
Lenovo | 26,3 | 328270 | 23,3 | 333610 |
HP | 19,7 | 245890 | 22,3 | 319290 |
Acer | 12,6 | 157270 | 15,4 | 220500 |
Apple | 11,8 | 147280 | 9,4 | 134590 |
Dell | 10,8 | 134800 | 7,7 | 110250 |
Asus | 6,5 | 81130 | 9,6 | 137450 |
Toshiba | 3,3 | 41190 | 3,1 | 44390 |
Samsung | 2,3 | 28710 | 2,5 | 35800 |
Fujitsu | 1,6 | 19970 | 1,9 | 27200 |
Sony | 0,9 | 11230 | 0,8 | 11450 |
Andre | 4,3 | 53670 | 4,0 | 57270 |
I alt | 1248200 | 1431800 |
Læs også:
Tre overraskende facts om det danske pc-marked
Dansk Lenovo-direktør stopper: Nu slipper jeg for bøvlet
Skovler penge ind: Pc-firmas indtjening steget med 90 procent