Først erobrede Samsung en verden af forbrugere. Nu er tiden - måske - kommet til virksomhederne. I hvert fald er det det, der er smartphone-gigantens plan.
Her er nogle tal, der viser, at Samsung har noget at have det i:
Hver tredje smartphone, der blev spyttet ud på det globale marked i 2013, havde et Samsung-stempel på sig.
Selv om Samsung også året før var en giga-producent, voksede markedsandelen ifølge IDC (se tal til højre) med hele 42,9 procent i 2013.
For Samsung rider med helt forrest på den Android-bølge, der de senere år er skyllet ind over markedet, så denne platform i dag er installeret på omkring 80 procent af de telefoner, der bliver sendt afsted fra fabrikkerne.
Forbrugerne er vilde med Android, og når de vælger Android, vælger rigtig mange af dem også Samsung.
Samsungs næste mål
Og nu har Samsung set sig lun på et nyt bytte, nemlig erhvervsbrugerne.
Ifølge ABI Research havde Samsung ved udgangen af sidste år 166 millioner erhvervsbrugere, altså medarbejdere i en virksomhed, der er udstyret med en Samsung-smartphone.
"Men de fleste af disse kunder er mere omskiftelige BYOD-brugere (bring your own device, red.). Samsung ønsker at hente en større andel af smartphone-markedet inden for virksomheder og ønsker flere virksomheds-apps udviklet til sin platform," lyder det fra analysefirmaet.
Samsung har allerede i dag de to virksomheds-løsninger, der kaldes SAFE og KNOX, der bygger oven på Android-platformen og gør telefonerne mere egnede til et virksomheds-miljø.
"Samsung fortsætter med at gøre fremskridt i virksomhederne og har tillid til strategien om at understøtte mobility-tiltag i virksomhederne," udtaler ABI.
Analysefirmaet fremhæver, at andre producenter også har løsninger til virksomhederne, men at Samsung efterhånden har en række løsninger - som SAFE, KNOX, virtualisering og muligvis også det nye Tizen-styresystem, som vi tidligere har skrevet om her.
"Ingen anden producent har så aggressiv en tilgang til virksomheds-mobilitet," skriver ABI Research i en analyse.
Her er Samsungs konkurrenter
En global Forrester-undersøgelse blandt 9.766 vidensarbejdere viste i februar sidste år, at Android var den mest udbredte smartphone-platform i virksomhederne med en markedsandel på 37 procent.
34 procent gik til iOS, 6 procent til Windows og 23 procent til øvrige platforme.
Der pågår dog en heftig kamp om de attraktive erhvervskunder blandt smartphone-producenterne.
Både Android, Windows Phone og iOS bliver hele tiden bedre til at understøtte dette kundesegment - og måske BlackBerry også er på vej tilbage i god form?
Læs om kampen om erhvervskunderne her.
Læs også: