De fleste fladskærmsproducenter er efterhånden enige om, at tiden er moden til tv med 4K/UHD-opløsning, der er fire gange højere end vores nuværende fjernsyn.
Det så vi på IFA-messen i september, og det så vi også på Samsung Forum for kort tid siden.
Samtidig har flere producenter valgt at give de nye fladskærme et kurvet design, hvor displayet ikke længere er fladt, men derimod buer ind mod seeren.
Samsung har allerede sat fart på produktionsbåndet, og sydkoreanerne forventer, at der i Europa vil blive solgt over en million 4K/UHD-skærme i løbet af i år, mens tallet vil være 3,3 millioner i 2017.
Prisen for de nye fladskærme er dog stadig i den høje ende, ligesom da de første flade LCD-tv dukkede op i sin tid:
"Jeg gætter på, at omkring fem år fra nu vil almindelige mennesker - folk som mig - have et kurvet UHD i deres dagligstue. Jeg forventer, at det blive meget mainstream og helt normalt," siger Luke Mansfield, der er Head of Innovation hos Samsung.
Han er leder af en gruppe medarbejdere med fokus på forbrugeradfærd, og de har brugt flere år på at besøge folk ude i deres hjem for at lære at forstå deres tekniske udfordringer, og hvordan de bruger teknologi.
Ifølge Luke Mansfield er det kurvede tv en naturlig efterfølger til fladskærmen, som vi har været vant til i adskillige år.
Øjnene går på opdagelse
Mens den var oplagt til HD, så er de kurvede skærme bedre til 4K eller UHD (Ultra HD), mener Samsung:
"Hvis man ser på alle de store eksperimentale biografoplevelser, som er skabt, CinemaScope og IMAX, så er de alle kurvede, og det er der en grund til."
"Ens øjne går mere på oplevelse i billedet. Kurvede fjernsyn er virkelig for tv-feinschmeckere, der vil have de store oplevelser på fladskærmen. De vil se film og sport, og det er især til de store events, at kurvede tv giver mening," forklarer Luke Mansfield.
De kurvede tv er langt fra små, og Samsungs mindste model er 48 tommer, mens den største, som sættes til salg i løbet af foråret, er 78 tommer.
Kurvede skærme er ikke for alle
Fjernsynene byder takket være deres kurvede design på væsentlig bedre betragtningsvinkler end almindelige fladskærme, men samtidig betyder det, at de ikke kan sidde så tæt ind til væggen som vores nuværende HD-modeller.
Ifølge Luke Mansfield vil det dog ikke være et stort offer for at få biografoplevelsen i stuen, og han mener, at vi skal huske på, at det ikke er lang tid siden, at vi havde store, tykke plasmaskærme hængende på vores vægge, der fyldte lige så meget eller mere end de kurvede skærme.
Han er dog klar over, at de nye tv ikke udelukkende vil vække begejstring:
"De kurvede tv er ikke for alle, og det er fint. Der vil være en del, som får rigtig meget værdi ud af et kurvet tv, og der vil være nogen, som foretrækker at have en almindelig fladskærm og fortsætte med det," siger Luke Mansfield og understreger, at Samsung fortsat vil sælge både kurvede og helt flade modeller.
Skift hjernen ud på dit tv
Det er ikke altid, at fladskærmsproducenterne rammer rigtigt, når de finder på nye design eller teknologier.
3D-bølgen for en håndfuld år siden er måske et af de bedste eksempler på et fladskærmsprodukt, som slet ikke ramte forbrugerne lige hjertet.
Også selv om der blev slået heftigt på pr-bongotrommerne og lanceret flere muligheder for at se 3D-udsendelser.
Derfor er det heller ikke sikkert, at de nye kurvede tv blive det hit, som Samsung forventer.
Det er dog ikke kun sydkoreanerne, som nu producerer den nye type fjernsyn, det samme gør sig gældende hos konkurrenter som LG og Sony.
De har ligesom Samsung præsenteret flere modeller med kurvede skærme med fire gange HD-opløsning.
Nye funktioner med boks
Der er dog et punkt, hvor Samsungs nye tv adskiller sig væsentligt fra konkurrenterne på fladskærmsmarkedet, og det er opgraderingsmulighederne med Evolution Kit.
Det er en boks, der enten kan indsættes på bagsiden af HD-fjernsynet eller kobles til via ledning, når det gælder 4K/UHD-modeller.
Evolution Kit indeholder ny processor og nye Smart tv-funktioner, og dermed kan man i princippet opgradere fladskærmens 'hjerne':
"Ulempen ved ny teknologi er, at du investerer i noget, og efter måske to år ser du på den ting, som du tidligere var så begejstret for og indser, at den ikke er ny eller den bedste længere. Med Evolution Kit får man mulighed for at opgradere ens tv til fremtidens standard", forklarer Luke Mansfield.
Vil ikke påvirke fladskærmssalget
Samsung har haft den store lommeregner fremme for at vurdere, om Evolution Kit vil være en dårlig forretning med færre fladskærmssalg til følge.
Men det skulle ikke være tilfældet:
"Jeg tror ikke, at det stopper folk fra at købe nye tv. Og det er faktisk det interessante ved det. Mens Evolution Kit giver brugeren funktionerne, så tror jeg stadig, at man vil opgradere til et nyt tv hvert sjette eller syvende år. Men i mellemtiden kan man holde sig up-to-date med Smart Tv-funktionerne," siger Luke Mansfield.
Han tilføjer, at det i Skandinavien er kvinderne, som har afgørende indflydelse på, om et tv bliver budt indenfor i stuen.
Det er ret unikt for Skandinavien i forhold til resten af verden, men Luke Mansfield vurderer, at tendensen vil brede sig til andre dele af verden den kommende tid.
Undersøgelser fra Philips har også tidligere vist, at en fladskærm skal have en høj WAF (Wife Acceptance Factor), før den kan blive et hit.