Rivaliseringen mellem HP og Cisco spidser til, efter at den TDC-ejede netværksforhandler Netdesign har indgået et såkaldt strategisk partnerskab med HP.
Med aftalen udvider Netdesign sin portefølje af netværksudstyr til også at omfatte HP, som dermed får sine netværksprodukter op at stå på hylden ved siden af Cisco, der hidtil har været den dominerende producent i Netdesigns produktkatalog.
"Det afgørende er, hvor vi kan finde mere forretning. Der er kunder i markedet, som vi ikke når med Cisco-løsninger, og vi er lidt ensidige, når vi kun har en platform. Så det giver god mening for kunderne, at vi samarbejder med HP," lyder det fra Netdesigns administrerende direktør, Steen Hagengaard.
Han afviser dog, at der planer om, at HP på sigt skal overtage Ciscos plads hos Netdesign. Partnerskabet med HP handler derimod først og fremmest om at skabe nye forretningsmuligheder - især på det offentlige marked.
"HP har over nogle år skabt sig en stærk markedsposition på netværksområdet, og det vil vi gerne være en del af. Samtidig betyder den offentlige digtaliseringsstrategi, at markedet vokser, og at vi vil se flere investeringer i fremtiden på det område," siger Steen Hagengaard, som dog også gerne vil have nye kunder blandt private virksomheder.
Ifølge analysefirmaet IDC er HP nu den næststørste netværksleverandør i Danmark med en markedsandel på 27 procent af alle solgte LAN-porte.
Steen Hagengaard peger desuden på, at Netdesign har øget fokus på rådgivning, konsulentydelser og større salg af services. Derfor giver det god mening at få HP med på produktpaletten.
Direktøren for HP's danske netværksforretning, Morten Gransøe, lægger også vægt på, at det nye partnerskab med Netdesign kan skabe et brohoved for et nyt marked. Blandt andet fordi Netdesigns salgsorganisation er integreret med resten af TDC-koncernen.
"Med Netdesign får vi en stærk partner, der blandt andet giver os adgang til TDC's erhvervskunder på tværs af både det offentlige og private marked. Det gør et partnerskab mere attraktivt for os i HP. Men det handler ikke om, at vi er ude på at kannibalisere på Ciscos forretning, men om at skabe mere ny forretning for HP. Vi ser Netdesign og TDC som vejen til at komme i kontakt med kunder, vi ikke har adgang til i dag," siger Morten Gransøe.
Læs også: