Flere releases med kortere mellemrum og et stadig mere sammensat applikation-landskab.
Det er to tendenser, man som CIO og it-afdeling i stigende grad skal forholde sig sig.
"I gamle dage havde produkter frigivelses-cyklusser på to år. Du kunne bruge seks måneder til at finde ud af, hvad der ville virke og ikke virke, køre det i et års tid og derefter stabilisere det. Den tid er er slut og kommer ikke tilbage," siger Mike Ehrenberg der er technical fellow og chief software architect i Microsoft.
Læs første del af interviewet med ham her.
"Hvilket som helst lag i stack'en - og det er ikke kun hos Microsoft - forsøger at arbejde hurtigere," fortætter Mike Ehrenberg.
"Hvis du tænker på en forretningsapplikation, der skal spille sammen med alle de forskellige elementer, så er jobbet blevet sværere," siger han om CIO'en, der i sidste ende har ansvaret for, at it fungerer.
"Jeg mener, at det er med til at øge værdien af at være i vores sky, for i skyen er det vores problem, ikke CIO'ens problem."
Men CIO'en og dennes organisation skal jo stadig være klar til at tage det i brug?
"Ja, og det er et fælles ansvar. En af de ting, jeg taler med vores team om, er, at kvaliteten altid har været vigtig - men hvis vi ønsker, at kunderne rykker sig sammen med os, bliver kvalitet endnu vigtigere," siger Mike Ehrenberg om det, at man med cloud-løsningerne skubber nye funktioner langt ofte, end de var tilfældet i gamle dage.
CIO'erne skal kunne stole på opdateringerne
"Hvis vi giver CIO'erne en release, der ikke fungerer, vil de miste tilliden til opgraderingerne. Det kræver ét problem for at miste tilliden og fem ny releases for at vinde den tilbage."
Mike Ehrenberg tilføjer, at Microsoft forsøger at blive bedre til at levere opgraderinger og ændringer i cloud-løsningerne på en måde, der skal lægge mindst muligt pres på CIO'erne.
"Vi prøver at finde den rette rytme," siger han og giver et eksempel med, at Microsoft blandt andet skal tage højde for, hvornår der skal laves skatteindberetninger i forskellige lande, så man ikke opgraderer systemerne, lige når der i forvejen er et stort pres på it.
Et mere forskelligartet it-landskab
En del it-chefer forsøger i disse år at bevæge sig væk fra en klassisk en-leverandør-strategi over imod mere løst koblede it-systemer.
Det betyder, at man inden for hvert enkelt område som udgangspunkt går efter den applikation, der er bedst til formålet, frem for som udgangspunkt at vælge en løsning fra en forudbestemt leverandør.
Computerworld spørger under besøget i Vedbæk Mike Ehrenberg, hvordan han og Microsoft forholder sig til den trend?
"Vi omfavner det faktum, at de vil have ting forskellige steder fra."
"I de fleste større organisationer har man allerede noget i forvejen, og hvis din samtale med den kunde går på, at de skal smide alt det væk for at få Dynamics, er det en skidt situation," siger han.
Mike Ehrenberg tilføjer, at man i dag ikke ser virksomheder udskifte økonomisystemet bare for at skifte det - det sker kun, hvis det er, fordi forretningen har ændret sig i en grad, så det er nødvendigt.
"Ja, vi ønsker, at de før eller siden bruger alt det, vi har, men i de store organisationer vil det næsten altid starte som en blandet miljø."
Altid en bagside af medaljen
Samtidig tilføjer han, at CIO'erne også er nødt til at gøre op med sig selv, hvad de vil prioritere:
"Det kan godt være, at folk ønsker best-of-breed (bedste applikation til formålet, red.) særligt i forhold til de ting, der er vigtige til at differentiere virksomheden, men de ønsker ikke de problemer, der kommer med best-of-breed."
"Det, vi ønsker - måden vi udvikler os på over tid - er, at i stedet for én stor suite skal den suite være en sammensætning af services, der fungerer sammen på en løst koblet måde," lyder det fra chief software architect Mike Ehrenberg.
Læs også: