ComputerViews: Google har i årevis været umulig at komme uden om, når det gælder internettet, og nu er turen kommet til fremstød mod Internet of Things - den næste generation internet, hvor alverdens maskiner, devices og apparater er koblet sammen via nettet.
Umiddelbart kan Googles milliard-opkøb af den amerikanske iværksætter-producent af intelligente og internetopkoblede termostat-producent Nest - grundlagt i 2010 - virke ejendommelig.
Men Google har gode grunde til at lægge 17,5 milliarder kroner - bortset fra Motorola det største opkøb siden købet af YouTube i 2006 - for det relativt lille selskab med 300 ansatte.
Lad os tage et kig på de væsentligste grunde.
Flere vigtige data om dig
For Google ligger interessen i Nest ikke så meget i udviklingen af termostat-teknologier som i muligheden for at få adgang til en meget stor datamængde om folks vaner i hjemmet.
Selskabet er allerede i gang med at forsøge at komme ind i brugernes stuer med eksempelvis Chromecast-donglen til tv-streaming og Chromebook-laptops.
Nest-termostaterne kan således anvendes til at registrere, hvornår ejermanden er hjemme.
Disse oplysninger vil Google blandt andet kunne anvende til at målrette sin visning af annoncer til den pågældende bruger.
Nest skriver i sin privacy politik, at indsamling af bruger-data 'alene sker for at forbedre Nest's produkter og tjenester,' hvilket jo er en ret åben formulering.
Google har i forvejen mulighed for at indsamle ganske enorme mængder detaljerede data om milliarder af menneskers gøren og laden og interesser via de kombinerede data fra sin Google-søgemaskine, korttjenesten Google Maps, mobilstyresystemet Android, styresystemet og browseren Chrome og streamingteknologien Chromecast og så videre.
Yderligere viden om folks daglige færden må formodes at passe godt ind i dette billede.
Man kan blot forestille sig mulighederne for at vise ekstremt tids-aktuelle og relevante annoncer, hvis Google via eksempelvis Nest-teknologierne kan få viden om, hvornår folk anvender ovnen, toasteren, vandhanen, kaffemaskinen og så videre i køkkenet - mens fjernsynet (med en Google Dongle) eller computeren kører samtidigt.
Kampen om fremtidens store platform
Internet of Things
Der har i flere år været talt meget om Internet of Things - næste generation af internet, der bygger på et væld af apparater og devices, der er koblet på internettet og her kan kommunikere med hinanden: Køleskabe, lys, biler, ure, tøj, kaffemaskiner, fjernsyn, ure og så videre.
Internet of Things har været blandt hoved-trendsene på den netop overståede teknologi-messe CES, hvor flere af de store teknologi-producenter løftede sløret for nye integrerede platforme, der kan anvendes til at overvåge og styre en stribe internet-opkoblede apparater i hjemmet fra en enkelt app på deres mobiltelefon.
Google har tidligere barslet med Android@Home-udviklingsplatformen (også kaldet 'Project Tungsten'), der bygger på samme idé.
Skal bredes ud til flere apparater
Nest-teknologien kan give ny viden i denne retning.
Springet til at indføre Nest-termostat-teknologierne i eksempelvis køleskabe eller i hjemmets belysning eller lignende ligger lige for.
Og Nest-termostaterne kan blive et brohoved for Google ind på det spirende marked for internet-opkoblede produkter i det, som amerikanerne kalder for 'connected home.'
Det er nemlig meget sandsynligt, at Google vurderer, at de veldesignede Nest-termostater (stifterne var med til at udvikle og designe Apples design-revolution iPod og ved, hvad design betyder) kan blive så stor en salgssucces, at de bliver blandt de første internetopkoblede hus-apparater, der virkelig får gennembrud i markedet.
Derved kan Google få indført sine teknologier og sit varemærke i hjemmene før konkurrenterne.
Google lancerede for ikke så lang tid siden de internet-opkoblede digitale videobriller Google Glass, der også er led i denne vision.
Nu kan vi pludselig ane en fremtid, hvor disse produkter kobles sammen via internettet, så du via dine briller kan kontrollere og overvåge og justere temperaturen i dit hjem.
Den innovative hær af fremtidens ide-folk
Know how
Nest har omkring 300 ansatte, hvoraf rigtigt mange - inklusive topchef og stifter Tony Fadell - tidligere har arbejdet med produktudvikling og lignende hos Apple.
Tony Fadell var således med til at forme, udtænke og udvikle Apples revolutionerende MP3-afspiller iPod, der indvarslede Apples storhedstid.
Disse innovative folk er Google vældigt interesseret i at få fingre i, for deres ideer og viden kan komme til at spille en afgørende rolle i Googles fremstød mod det spirende marked for teknologier til 'connected home.'
Google vil efter alt at dømme sigte efter at udvikle sin egen platform, som selskabet håber på kan blive de facto-standarden på området - ligesom selskabets søgemaskine er det på søgeområdet.
Kun tiden vil vide, hvad Google konkret vil bruge Nest til.
Men en ting er sikker: Det kommer til at spille sammen med andre Google-teknologier, der også vil findes i dit hjem. Som snart bliver et 'connected home'.
Læs også:
Google vil ind i dit hjem: Køber digital termostat for gigantbeløb
iPod'ens far har lavet en sexet røgalarm - se den her
Mød Tony Fadell - den frafaldne arvtager efter Steve Jobs
De her gadgets gør dit hjem meget mere intellligent