Et større indkøbsdrama er i fuld gang i Aalborg Kommune.
Således har kommunen i et kæmpe udbud fravalgt it-giganten KMD, der ellers har hovedsæde i den nordjyske by, til fordel for konkurrenten Fujitsu.
Men afgørelsen falder mildt sagt ikke i god jord hos KMD, der har klaget over valget til Klagenævn for Udbud.
Det afslører en delkendelse i Klagenævn for Udbud.
Kendelsen er afsagt den 6. januar 2014, men omhandler ikke selve indsigelserne imod udbuddet.
I stedet drejer delkendelsen sig om, hvorvidt den oprindelige klage overhovedet skal behandles i forhold til, hvorvidt den skal tillægges opsættende virkning eller ej.
Altså en slags kendelse om, hvorvidt klagen skal behandles i forhold til spørgsmålet, om hele kontraktforløbet skal sættes i bero eller ej.
Op til ni år - koncernløsning
Delkendelsen beskriver også, at kontrakten med Fujitsu skulle gælde seks år "med mulighed for forlængelse i 3 x 1 år".
Altså potentielt en meget, meget lang it-kontrakt hos en af landets største kommuner.
Og ydelsen er en "koncernløsning" med økonomi, debitor, løn og vagtplan, hedder det.
Klagenævnet kommer frem til, at KMDs oprindelige klage indsendt den 20. december 2013 skal vurderes i forhold til, om klagen skal have opsættende virkning eller ej.
Hvilket altså betyder, at kontrakten med Fujitsu, som blev valgt som leverandør den 9. december 2013, ikke må indgås, hvis Klagenævnet når frem til den beslutning.
For Aalborg Kommune er der en særlig grund til, at klagen helst ikke skal have opsættende virkning.
For så kan man komme under gevaldigt tidspres, oplyser vicekommunaldirektøren.
Læs også: Så galt gik stort it-projekt på KMDs hjemmebane
Problem: For vi skal hurtigt igang
Vicekommunaldirektør Jørgen Litske Petersen fra Aalborg Kommune fortæller Computerworld, at Klagenævnet den 17. januar vil beslutte, om klagen får opsættende virkning eller ej.
"Vi har netop sendt begrundelse for, hvorfor vi ikke mener klagen skal udsætte hele forløbet," siger han.
Faktisk er det meget vigtigt for kommunen at komme i gang nu.
"Klagenævnet har oplyst, at sagsbehandlingstiden for selve klagen vil være 7-8 måneder," fortæller han.
Men den nuværende kontrakt med KMD udløber den 1. januar 2015, hvorfor man i løbet af 2014 skal være på plads med det nye system.
"Derfor er det meget vigtigt for os, at klagen ikke får opsættende virkning," fortæller han.
KMD tabte på flere kriterier
Vicekommunaldirektøren ønsker ikke at gå i detajler med klagens indhold, men fortæller, at han er overbevist om, at kommunen har en god sag.
"KMD tabte på både pris, kvalitet og service," oplyser han.
Nu skal klagenævnet så afgøre flere stridspunkter.
Blandt andet vedrørende hvorvidt de afgivne tilbud gælder fremtidige versioner, en tvist om antal softwarelicenser, der skal bruges og endelig hvorvidt nogle "hands on" fremvisninger, som indgik i vurderingen, er foregået efter bogen.
KMD: Ulige grundlag
Hos KMD oplyser pressechef Christoffer Hellmann:
"Det er KMD's vurdering, at tilbuddene er blevet bedømt på ulige grundlag. Det vil vi gerne have klarlagt, og derfor har vi valgt at indgive en klage."
Han forklarer, at "sagen ligger nu hos de relevante myndigheder, og vi afventer deres afgørelse i sagen."
"Indtil da har vi ikke yderligere kommentarer," lyder det videre.
I øvrigt var EG også prækvalificeret, men endte med ikke at afgive et bud.
Det droppede Fujitsu faktisk også i 2008, da KMD vandt kontrakten med kommunen.
Dengang følte Fujitsu, at udbuddet ikke lige lå til dem.
Tidligere var det omvendt...
Tilbage i 2008 var rollerne byttet lidt om, må man sige.
For dengang var byens borgmester med til at skrue forventningerne op til KMD.
"Jeg har store forventninger til det fremtidige samarbejde mellem vores meget dygtige medarbejdere og KMD's medarbejdere, der har stor faglig viden om SAP," udtaler daværende Henning G. Jensen blandt andet i en pressemeddelelse.
Imidlertid endte projektet med ikke at blive helt kønt - og KMD må betale en lille kompensation.
Faktisk ville Fujitsu dengang slet ikke byde på kontrakten til et tre-cifret millionbeløb - selvom selskabet var prækvalificeret.
"Vi har imidlertid vurderet vores chance for at vinde kontrakten som for små, og jeg må med beklagelse meddele, at vi har besluttet ikke at afgive tilbud i denne udbudssag," skrev den daværende Fujitsu-direktør i Danmark til kommunen.
Tilfreds vicedirektør i 2012
Og dermed vandt KMD ordren i den nordjyske storby, hvor KMD fik lavet et 400 millioner kroner dyrt domicil, som det siden lejer sig ind hos via Kombit.
På trods af diverse it-problemer erklærer vicekommunaldirektør Jørgen Litske Petersen fra Aalborg Kommune sig tilfreds med implementeringsforløbet af it-systemet KMD Opus i 2012.
"For vi synes, det har været et rigtigt godt implementeringsforløb på en meget stor løsning, som faktisk er lykkedes," siger vicekommunaldirektøren til Computerworld dengang.
Nu har storkommunen så valgt en anden leverandør - og KMD har klaget over det valg.