Grimme, firkantede og ineffektive.
Så kort kan QR-koder beskrives, efter at de i de seneste år har været en åbenbart uundværlig del af alle plakater, aviser og flyers i bybilledet.
Problemet med QR-koderne er dog, at de sjældent bliver scannet og dermed knap så effektive, som der ellers blev lagt op til med smartphone-telefonernes udbredelse i de seneste år, efter at QR-koder oprindeligt blev brugt i den japanske bilindustri i midten af 1990'erne.
En relativ ny teknologi fra det japanske elektronikselskab Ricoh udfordrer nu QR-koderne med teknologien Clickable paper (klikbart papir). I lighed med QR-koderne gør den nye teknologi brug af smarthonens kamera og en app, der lige er blevet udsendt til både iOS- og Android-mobilsystemerne.
Det skriver Mashable.
Kan gå på en række medier
Ved brugen af app'en til det klikbare papir slipper du for at zoome ind på koder, men tager i stedet blot et billede af et blad, plakat eller andet mål og lader programmet køre billedet igennem sin genkendelsessoftware.
Hvis billed-udsnittet bliver genkendt, får motivet igennem Ricoh-app'en et overliggende lag, hvor brugeren får adgang til forskellige medier.
Her kan du se, hvordan Clickable Paper-app'en virker.
Tager man eksempelvis et billede af en bil, kunne der komme produktvideoer til Youtube, links til bilforhandlere og mulighed for at dele billedet via Facebook eller andre sociale medier, hvilket ikke findes i QR-verdenen.
Ud over Ricohs teknologi, der er blevet brugt i apps til det japanske marked siden 2012, er der også andre spillere på banen med forslag til QR-alternativer.
Google Goggles smider eksempelvis en Google-søgning tilbage i hovedet på brugerne, hvis man tager billeder af tekst og/eller billeder med Google Goggles-app'en.
Andre QR-konkurrerende teknologier er eksempelvis Microsoft Tag, der kræver en specifik kode a la QR-koden for at fremtrylle interaktive produktinformationer på telefonen.
Giv din mening til kende: Hvad mener du om QR-koder? Kender du nogle gode alternativer til QR-koderne? Deltag i debatten ved at skrive i det nedenstående kommentarfelt.