Salget af den gode, gamle pc skraber bunden og sætter ny kedelig bundrekord. Det fortæller analysehuset Gartner til IDG News Service.
I salgsåret 2013 faldt salget med godt ti procent set i forhold til 2012, hvor alle markeder, med undtagelse af det japanske, købte færre pc'er.
Ifølge analysehuset sker faldet på grund af forbrugernes forandrede købsvaner, hvor det i dag er tablets, som nu er førstevalget for specielt nye elektronikforbrugere.
"Stærk vækst på tablet-markedet havde en negativ indvirkning på pc-salget," fortæller Gartner analytikeren Mikako Kitagawa.
Producenterne leverede godt 316 millioner pc'er til de internationale markeder i 2013.
Gartner: Pc'en skubbes til side for tablets
Det store fald skyldes ifølge Gartner den nye generation af forbrugere, som foretrækker helt andre enheder end den klassiske pc.
"På vækstmarkederne er den første tilsluttede enhed for forbrugerne sandsynligvis en smartphone, og deres første computerenhed er en tablet," siger Mikako Kitagawa til IDG News Service.
Salget i 2013 er, ifølge Gartner, ikke set dårligere siden finanskrisens udbrud i 2008.
Sådan ser det ud for producenterne
Giganterne HP og Lenovo har gennem 2013 været så godt som side om side, i kapløbet om førerpositionen på det globale marked.
"HP oplevede en tilbagegang på 7,2 procent i fjerde kvartal," skriver IDG News Service.
Dell holdt sig til tredje position og tegnede sig for 11,8 procent af markedet. Virksomhedens fokus er nu ikke kun på det professionelle pc-marked, men også på forbruger-pc'er især på nye markeder.
Placeringerne til Acer og Asus er forblevet uændret i forhold til senere år, hvor begge selskaber har haft mere fokus på tablets.