Inden for ganske få år vil wearable gadgets, eller elektroniske dimser der bæres om kroppen, være en gigantisk forretning.
Analysehuset Gartner vurderer, at den nye produktkategori med tilhørende apps vil nå en omsætning på 27,5 milliarder kroner om blot to år.
Og i 2018 forventes tallet at være over 100 milliarder kroner.
Det kommer altså til at gå rigtig stærkt, hvis forudsigelserne viser sig at holde.
Producenterne er fuldstændig klar over, at der ligger en guldmine i denne nye produktkategori, og det gælder om at sætte sig på markedet. Hurtigt.
Derfor har de seneste dage på CES-messen i Las Vegas budt på læssevis af nye produkter i stil med de allerede kendte FitBit Flex og Galaxy Gear.
Der er dog ingen tvivl om, at forventningerne til den nye bærbare teknologi er pumpet i vejret, og det gælder ikke mindst længe ventede Google Glass, der er søgegigantens brille med en lille skærm foran højre øje.
"Markedet for 'wearables' oplever en hype boble lige nu, men det gjorde internettet også i 1999, og det gjorde ikke internettet mindre vigtigt," siger J.P. Gownder, vice president og analytiker hos Forrester Research, til IDG News Service.
"Men producenter af 'wearables' er nødt til at sikre dig, at de løser unikke problemer for brugerne. Et smartwatch, som blot efteraber de samme muligheder, du har ved at trække mobilen op af lommen, vil ikke finde noget stort marked," forudser J.P. Gownder.
Vi har samlet nogle af de nye produkter, der netop er blevet lanceret på CES, og de viser en stor spændvidde.
Tag med på en rundtur blandt de nye gadgets, som ser ud til at danne en trend, du næppe kan lukke øjnene for i den kommende tid.
Populært klokkeværk med nyt design
Et af mest ombejlede produkter på dette års CES er Pebbles nye smartwatch.
Pebble var tidligt ude med et avanceret ur, og det blev et hit som Kickstarter-projekt og købt af over 85.000 personer. Den nyeste version hedder Pebble Steel, hvor der er blevet lagt særlig vægt på designet.
Mens den første udgave måske skreg 'NØRD!' lige lovlig meget, er Steel noget mere afdæmpet og minder i højere grad om et almindeligt ur.
Modellen fås i grå eller sort udgave og kommer med både metal og læderrem.
Der er stadig et e-paper display, der bruges som skærm, og uret skulle kunne holde til cirka seks dage på en opladning. Uret er i øvrigt vandtæt, og der kan sættes alarmer, der får det til at vibrere omkring håndleddet.
Pebble vil også inden lanceringen af Pebble Metal åbne sin egen app-butik, der skal gøre det nemmere at finde programmer, som kan afvikles fra uret, der naturligvis også kan snakke sammen med din iPhone eller Android-model.
Prisen for Steel er 250 dollar, cirka 1.400 kroner, inklusiv fragt til Danmark og de forskellige modeller kan bestilles via getpebble.com. De skulle være klar den 28. januar.
Printerproducent vil også være med
Det er især fitness-trackere, som har været populære på CES i år. LG har blandt andet præsenteret sin Lifeband Touch, der skal rundt om håndleddet, og det minder om FitBit Flex.
Det kan også registrere bevægelser og holde styr på kalorieforbrænding, uanset om du løber, går, svømmer, er i fitnesscentret eller spiller fodbold.
Det kan kobles trådløst til både iPhone og Android-modeller via Bluetooth, og det behøver ikke være en LG-telefon. Lifeband Touch kan også bruges til at skrue op og ned for lydniveauet på ens mobil, skifte sang eller stoppe musik. Der er endnu ikke nogen pris eller lanceringsdato for modellen.
Det er måske ikke så overraskende, at smartphone-producenten LG har skabt et wearable-produkt, men hvad hvis vi nu siger Epson?
Ja, producenten som primært er kendt for sine printere. Epson har også lanceret armbånd fyldt med elektronik, Pulsense PS-100 og PS-500.
De har Epsons egenudviklede sensor om bord, der kan registrere blodtrykket og parre det med bevægelsesdata.
Armbåndene indsamler data, selv om man ikke har sin telefon i nærheden.
Der skal dog synkroniseres data med jævne mellemrum. PS-100 kan indsamle data i 480 timer, før den er fyldt.
Den koster 130 dollar, 710 kroner. PS-100 har blot LED-lamper som display, mens storebror har en rigtig skærm med dato og tid. Pulsense PS-500 koster 200 dollar, cirka 1.100 kroner. De skulle begge være klar til sommer.
To skærme på håndleddet
En anden lidt overraskende producent, der kaster sig over digitale armbånd, er Razer, som egentlig er mest kendt for sin produktion af gamer-udstyr lige fra tastaturer til hovedtelefoner og mus.
Men Razer har på CES lanceret Nabu, der er baseret på en åben platform, som andre end Razer kan udvikle programmer til.
Razer Nabu har to små OLED-skærme, og på den ene vises notifikationer, indkomne opkald og e-mail.
På den anden - der sidder på indersiden af håndleddet - leveres mere detaljerede oplysninger om eksempelvis mail eller sms-beskeder. Dermed forbliver ens personlige beskeder til en vis grad skjult.
Ligesom mange af de andre wearable produkter kan Nabu holde styr på skridt og søvndata. Den forsøger altså at smelte smartwatch-funktioner sammen med en fitness-tracker.
Razer Nabu virker med både iPhone og Android-modeller, og den skulle være i butikkerne i løbet af de næste par måneder. Prisen er ikke klar.
Giver dig et spark i bagdelen
LG, Razer og Epson er ikke de eneste producenter, som vil være med på armbånd-trenden.
Det vil mange andre også - heriblandt Garmin, der er kendt for sine GPS-produkter.
Navigationsgiganten har bidraget med vivofit til bunken af wearable-udstyr her i begyndelsen af det nye år.
Det er ligeledes et armbånd, og det har et display, som viser skridt, kalorieforbrænding, distance, og hvad klokken er. Skærmen er tændt hele tiden, og batteriet skulle kunne holde et år.
Vivofit er kompatibel med ANT+ pulsmålere, som også kan bruges sammen med Garmins nuværende GPS-ure.
Ifølge Garmin vil vivofit lære brugerens nuværende aktivitetsniveau at kende og automatisk opsætte opnåelige mål og i løbet af dagen minde om, at det er tid til at bevæge sig i stedet for sidde foran computeren.
Vivofit vil være klar i løbet af foråret. Prisen er 129,99 dollar, cirka 710 kroner, mens armbåndet med en pulsmåler koster 169,99 dollar, omkring 930 kroner.
Advarer mod solskoldning
Det er ikke kun armbånd til at måle ens aktivitetsniveau, som har været vist frem på CES. Wearable gadgets fås nemlig i mange forskellige forklædninger.
Tag eksempelvis smartphone-tilbehøret June, som producenten Netatmo står bag. Det måler, hvor meget sol ejermanden har fået, og om det er tid til at søge ind i skyggen.
Det er ikke overraskende kvinder, der er målgruppen for June, der er udformet som et smykke. Der sidder en sensor indeni, der sender data til mobilen.
Ved at holde øje med solen kan June advare brugeren, hvis der er risiko for at blive skoldet, og samtidig kan en app på telefonen foreslå en velegnet solcreme for at beskytte huden. June sættes til salg i løbet af foråret, og prisen er 99 dollar, cirka 550 kroner.
Ret ryggen, nu!
Og det er ikke kun solskoldning, de nye bærbare produkter kan advare imod. De kan også lære os at holde en rigtig positur og ikke ligne Bill Gates med skuldrene oppe over hovedet.
LUMOBack placeres om livet og vibrerer, hvis man ikke står ordentligt oprejst, og ryggen er krøllet sammen. På CES kunne LUMO præsentere sit nyeste produkt ved navn Lift. Det er en lille oval enhed, der sættes fast til ens tøj med magnetisk hængsel.
Ligesom LUMOBack fokuserer Lift på brugerens positur, men den registrerer det via positioneringen af ens brystkasse, skulder og kind. Lumo Lifte forventes at være klar til sommer til en pris under 100 dollar, cirka 550 kroner. Den vil formentlig kun virke med iPhone-modeller.
Smarte briller og gør-det-selv
De meste kendte wearable-briller er Google Glass, men flere andre producenter kunne på CES fremvise lignende udstyr.
Det gjaldt eksempelvis Oculus Rift 'Crystal Cove', som egentlig mere er en hjelm, der tages på hovedet.
Det minder om virtual reality fra 1990'erne, og hjelmen er da også tiltænkt spil. Man skal altså dreje hovedet for at flytte 'billedet'.
Produktet er stadig en prototype, der er blevet forfinet over det seneste år, hvor billedkvaliteten er blevet forbedret.
Det forventes, at den færdige version af Oculus Rift sættes til salg senere på året.
Mini-computere gemt i elektronikken
Det kræver naturligvis små computere, hvis elektronik i alle de nye wearable-produkter skal fungere. Den skal ikke bruge meget strøm og ikke fylde særlig meget.
Derfor har Intel udviklet Edison, der er på størrelse med et SD-kort. Det er altså virkelig en mikro-computer, og den er udstyret med en Quark-processor.
Edison har en x86-arkitektur og kører en version af Linux, der skal kunne tilpasses forskellige former for bærbar elektronik.
Minicomputeren er færdig til sommer, og vi vil formentlig komme til at se en mængde nye wearable-produkter med Edison i maven om et års tid, når producenterne har haft mulighed for at rode med miniputten og få den implementeret i deres udstyr.
Developer-kit er klar at hjælpe
Under CES kunne Freescale Semiconductor præsentere et developer-kit, der er målrettet Freescales minicomputer kaldet Warp.
Med kittet skulle det være nemmere at komme i gang med wearable gør-det-selv projekter.
Det kan bruges til at skabe alt fra briller, ure, fitness-trackere til andet bærbart udstyr. Kittet er målrettet gør-det-selv folket og udviklere, som vil skabe en prototype og siden 'rigtige' produkter.
Umiddelbart minder Warp om en miniatureudgave af Raspberry Pi, der er i dag er populær blandt selvbyggere.
Det bygger på både open source software og hardware. Prisen for et developer-kit er 149 dollar, cirka 820 kroner.
Men så giver det måske også mulighed for at få skovlen ind i den guldmine, som wearable gadgets forventes at blive de kommende år.